نونهال استان زير ذره بين آکادمي ملي فوتبال
تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 5:10 | نویسنده : sport-kj
نونهال استان زير ذره بين آکادمي ملي فوتبال
خراسان جنوبي - مورخ چهارشنبه 1394/06/11 شماره انتشار 19059
بيداريان: تمرين ها هدفمند نباشد هزينه ها هدر مي رود

سيد حسين حسيني-جمعه گذشته جشنواره فوتبال زير 12 ساله هاي استان با حضور «محمود بيداريان»، مدير فني آکادمي ملي فوتبال وسرمربي تيم ملي زير 13 ساله هاي کشور، برگزار شد.

جشنواره اي که قرار است نفرات برتر آن در جشنواره کشوري که طي روز هاي 19 و 20 شهريور در تهران برگزار مي شود، حضور يابند.

اما در خراسان جنوبي طي سال هاي گذشته طرح بزرگ استعداديابي انجام شد که هميشه موافقان و مخالفان زيادي داشت،

طرحي که بايد نتايج آن در اين زمان ديده شود و شاهد حضور نونهالان استان در اردوهاي تيم ملي زير 12 و13 سال باشيم.

به منظور اطلاع از شرايط فني فوتباليست هاي نونهال استان و جايگاه فوتبال رده هاي سني پايه در کشور به سراغ سرمربي تيم ملي زير 13 ساله ها رفتيم تا پاسخگوي سوالات ما باشد.

آقاي «بيداريان» هدف از برگزاري اين جشنواره ها چيست؟

بر اساس اهداف فدراسيون فوتبال و برنامه ريزي که از طريق آکادمي فوتبال، براي تيم هاي ملي پايه تنظيم شده است، پس از برگزاري جلسات مختلف به اين نتيجه رسيديم که به منظور کشف استعدادهاي برتر، جشنواره زير 12 ساله ها را داشته باشيم. بر اين اساس ابتدا شهرستان هاي هر استان جشنواره هايشان را برگزار مي کنند و سپس تيم هاي منتخب در جشنواره استاني که با حضور يک نماينده از آکادمي ملي فوتبال برگزار مي شود در اين جشنواره ها شرکت مي کنند.

خروجي اين جشنواره ها چيست؟

در سال جاري آکادمي و فدراسيون فوتبال حساب ويژه اي روي اين جشنواره ها باز کرده اند به همين دليل نفرات برتر استان ها که حدود 500نفر مي شوند،در جشنواره کشوري که طي روزهاي 19 و20 شهريور در تهران برگزار مي شود، حضور مي يابند، ما با کمک بهترين استعدادياب ها که حدود 40 نفرهستند از بين آن ها 50 تا 60 نفر را انتخاب کرده و اردوي تيم ملي زير 13 ساله ها را از بين آن ها تشکيل مي دهيم که البته پس از برگزاري چند اردو تعداد آن ها به 30 نفر کاهش خواهد يافت و اين زير بناي تيم ملي نونهالان براي سال 95 خواهد بود که اين روند با همکاري آکادمي ملي فوتبال، کميته جوانان و فدراسيون فوتبال انجام مي شود.

استعدادهاي خراسان جنوبي را چگونه ديديد؟

پيش بيني ما حضور 16 مدرسه فوتبال بود ولي با توجه به محدوديت هايي که به خصوص از نظر مسافت وجود دارد بيشتر از 9تيم نتوانستند شرکت کنند که نيمي از آنان از خود بيرجند بودند. به هر صورت استعدادها خوب بود و مشخص بود که در طول تابستان مربيان از نظر حرکت هاي پايه و تکنيکي روي آن ها کار کرده بودند. در حال ارزيابي براي معرفي نفرات منتخب هستيم که به هيئت فوتبال اعلام کنيم.

با شناختي که از فوتباليست هاي ما پيدا کرديد،آيا امکان حضور فوتباليستي از خراسان جنوبي در ليست نهايي 30 نفره وجود دارد؟

اين مسئله به توان فني مربيان مدارس فوتبال اينجا بستگي دارد،هر چه قدر که با اين بچه ها بيشتر کار کنند، آن ها توان تکنيکي بيشتري خواهند داشت.

اما يک تفاوتي که بچه هاي اينجا با ديگرمناطق دارند، جثه کوچکتر آن ها ست که با جثه بازيکني هم سن آن ها در شهري مانند تبريز متفاوت است و در فوتبال هم شرايط فيزيکي خيلي تاثير گذار است.

ولي نظر خود من اين است که اگر بازيکن توانمندي باشد که از نظر تکنيکي خوب باشد مي توان روي او سرمايه گذاري کرد چون بچه هاي ديررس توان بيشتري از زودرس ها در فوتبال دارند.

نظرتان در مورد طرح استعداديابي که در خراسان جنوبي برگزار شد، چيست؟

اين کاري بود که ربطي به آکادمي فوتبال نداشت لااقل من در جريان آن نبودم. نمي دانم چه کارهايي انجام شده است ولي اگر شرايط خوبي بوده بازخورد آن بايد الآن مشخص شود. يعني آن بچه 9يا 10 ساله اي که يکي 2 سال رويش کار شده الآن بايد کيفيت کارش بالا رفته باشد. به نظر من اگر هم کاري انجام شده است استمرار نداشته است و وقتي که هدفمند کار نکني همه هزينه ها هدر مي رود. اگر روي اين بچه ها 2 يا 3 سال کار شده بود بايد خيلي بهتر از اين مي بودند.

براي کار اصولي چه بايد کرد؟ مسائل مالي چه ميزان تاثيرگذار است؟

من در اين جا با هر فردي که صحبت کردم همه اش از نبود امکانات مالي صحبت شد ولي من معتقدم اين يک بخش کار است ولي بخش عمده سخت افزارهايي است که در اين استان وجود دارد مانند ورزشگاه 15 هزار نفري، زمين هاي چمن شماره يک و 2 ورزشگاه آزادي و زمين چمن مصنوعي که امکاناتش از امکانات برخي استان هاي حاضر در ليگ برتر هم بيشتر است و مي توان با برنامه ريزي درست باعث افزايش انگيزه ها در بچه ها شد.

يک اصل در ورزش قهرماني وجود دارد که آموزش قسمت ابتدايي کار است و يک فرد براي رشد در هر رشته اي بايد مسابقه بدهد تا تنه اش به تنه ورزشکاران ديگر استان ها و مناطق هم بخورد در خراسان جنوبي هم لازم است که يک تيم ليگ برتري در يکي از رده هاي سني نونهالان يا نوجوانان وجود داشته باشد تا اين بچه ها فرصت عرض اندام داشته باشند يا يک تيم در ليگ 2 يا3 فوتبال کشور داشته باشد که جاي اين ها در فوتبال خراسان جنوبي خالي است.

به نظر من با برنامه ريزي اصولي و درست هر چند امکانات کم باشد مي توان کار اصولي انجام داد ولي مسئله اي که من در اين جا متوجه شدم اين است که آقاي «برات زاده» رئيس هيئت دست تنهاست و گاه از جيب خودش هزينه مي کند و با توجه به اين شرايط نمي توان کار بزرگي انجام داد.

با توجه به مسئوليتي که در آکادمي داريد، روش کار در سنين پايه فوتبال کشور را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

مسئوليت نظارت بر اين مسئله چند سالي است که بر عهده آکادمي فوتبال کشور است تا بازيکنان رده هاي سني پايه با به روز ترين استانداردهاي دنيا آشنا شوند، آکادمي هايي که در سراسر کشور تشکيل مي شوند و وظيفه آموزش اين بچه ها را بر عهده دارند هم بر اساس اين روند کار مي کنند ولي بايد با ما در آکادمي ملي هماهنگ باشند که اين مسئله به انتخاب بهتر استعدادها خيلي کمک مي کند به خصوص که امسال از سوي کنفدراسيون فوتبال آسيا سال فوتبال پايه نامگذاري شده است.

ولي در مجموع آن گونه که انتظار داريم به کار در سنين پايه توجه نمي شود. به هر حال ما ناچار به ادامه اين روند هستيم تا سال هاي بعد بازيکناني که از اين پروسه بيرون مي آيند در تيم هاي ملي رده هاي مختلف سني داراي جايگاه باشند.

آيا عملکرد تيم هاي ليگ برتري در اين زمينه رضايت بخش است؟

طبق مصوبه سازمان ليگ هر 16 تيم حاضر در ليگ برتر بايد داراي آکادمي باشند که البته دارا هستند و بخشي از کار آکادمي ملي فوتبال هم به اين کار اختصاص داده شده است.

اما در مورد کيفيت کار بايد بگويم که تا اين لحظه 8 تا 10 مورد از اين آکادمي ها بر اساس استانداردهايي که بايد داشته باشند، مورد تاييد ما قرار گرفته اند و متاسفانه برخي از ليگ برتري ها هم نتوانستند مجوزهاي لازم را بگيرند که اين مسئله خود به رشد، توسعه و پرورش تيم هاي پايه ضربه مي زند.

ما در همه رده هاي سني داراي ليگ هستيم؟

بله در رده هاي سني نونهالان، نوجوانان، جوانان و اميد، ليگ هاي برتر و يک فعال هستند و هر استان بر حسب توانايي هايش در آن حضور دارد. يک تيم براي حضور در اين رقابت ها، پس از کسب عنوان قهرماني در استان بايد در رقابت هاي زير گروه شرکت کرده و سپس وارد ليگ يک و برتر بشود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی
  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی