حرفه داوري در گفت و گو با داور حرفه اي سوت قيمتي «کامراني فر»
تاريخ : پنج شنبه 8 مرداد 1394برچسب:تیراندازی94, | 3:54 | نویسنده : sport-kj
حرفه داوري در گفت و گو با داور حرفه اي
سوت قيمتي «کامراني فر»
خراسان جنوبي - مورخ چهارشنبه 1394/05/07 شماره انتشار 19030

سيد حسين حسيني-ديدگاه و برخورد مسئولان فوتبال ما با داوري چندان خوب نيست، در يک ليگ فقط وقتي که اتفاقي مي افتد همه يادشان مي آيد که داوري هم مهم است ولي تعجب من اين است که هيچ راهکار و برنامه مدوني براي رشد داوري وجود ندارد.

بيش از 40 داور استان با دقت در حال مرور مطالبي هستند که داور حرفه اي مطرح مي کند. صحنه هايي برگزيده از رقابت هاي مطرح فوتبال دنيا پخش مي شود و افراد حاضر در کلاس علاوه بر تشخيص خطا بودن يا نبودن آن بايد آن ها را بر حسب درجه تقسيم بندي کنند.

از 13 صحنه پخش شده 10 مورد به درستي توسط داوران حاضردر کلاس در خانه مربوط به خود جاي مي گيرد.

«کامراني فر» سوت رضايت مي زند

چند روز گذشته يک دور کلاس توجيهي داوري فوتبال با حضور «کامراني فر»، کمک داور بين المللي فوتبال کشور مان در بيرجند برگزار شد که مورد استقبال داوران استان قرار گرفت.

در حاشيه برگزاري اين کلاس فرصتي دست داد تا با اين داور43 ساله و موفق که علاوه بر حضور در صحنه هاي آسيايي ،سابقه قضاوت در دو دوره جام جهاني را نيز دارد به گفت وگو بنشينيم. او هر چند به خاطر توصيه پزشکان زود تر از موعد قانوني از دنياي قضاوت خداحافظي کرده است ولي يکي از مهم ترين آرزوهايش حضور يک تيم کامل از داوران ايران در جام جهاني آينده است.

چه شد که به بيرجند آمديد؟

البته من در زماني که استان خراسان تقسيم نشده بود، چندين بار براي قضاوت در مسابقات ليگ استان که بيرجند هم در آن حضور داشت به اينجا آمده بودم و با داوران قديمي اينجا مانند آقاي «نقيبي» و «جباري» آشنايي داشتم ولي طي سال هاي گذشته به علت سفرهاي زيادي که داشتم فرصتي براي آمدن به خراسان جنوبي پيش نيامد ولي با دعوت آقاي «موسوي» مسئول کميته داوران هيئت فوتبال خراسان جنوبي تصميم گرفتم به اين جا بيايم تا تجربيات خود را در اختيار داوران جوان اينجا قرار بدهم و به نوعي دين خود را ادا کنم.

طي اين دو روز داوران خراسان جنوبي را در چه سطحي ديديد؟

خيلي خوب و علاقه مند.

فقط براي به روزشدن آن ها بايد کمي بيشتر کار بشود. طي اين دو روز سعي کرديم با استفاده از سي دي هاي مختلف آموزشي جديد ترين قوانين فيفا را با مشارکت آن ها مرور کنيم.

يکي از ابزار موفقيت يک داور وجود مسابقات منظم است، شما براي رشد داوري در استاني که حتي نماينده اي در ليگ 3 هم ندارد ،چه راهکارهايي پيشنهاد مي کنيد؟

البته با وجود اين مشکلات که به آن اشاره کرديد، خراسان جنوبي يک تيم خوب داوري دارد که مسابقات خوبي را هم در ليگ يک قضاوت کرده اند وبا تلاش وجديت مي توانند حتي وارد ليگ برتر هم بشوند، ولي يکي از راه ها داشتن ارتباط خوب با استان هاي هم جوار و قضاوت در مسابقات داخلي خود استان است و از طرفي هم بايد فکري به حال فوتبال استان بشود تا نماينده اي در ليگ ها داشته باشد چون خيلي از شهرها و مناطق با حضور در فوتبال شهر و منطقه خود را به تمام کشور معرفي کرده اند.

به نظر شما ميزان حضور داوران خراسان جنوبي در مقايسه با ديگر استان ها راضي کننده است؟

با توجه به شرايط استان مانند بعد مسافت و ديگر مشکلات، بله راضي کننده است و تيم داوري شما قضاوت هاي خوبي در ليگ يک داشتند ولي به هر ترتيب بايد کار بيشتري انجام شود.

در فوتبال ما ديدگاه ها از جانب مسئولان و تماشاگران چه ميزان حرفه اي است؟

در واقع ديدگاه و برخورد مسئولان فوتبال ما با داوري چندان خوب نيست.

در يک دوره ليگ،فقط وقتي که اتفاقي مي افتد، همه يادشان مي آيد که داوري هم مهم است ولي تعجب من اين است که هيچ راهکار و برنامه مدوني براي رشد داوري که قضاوتش تعيين کننده و پر اهميت است، وجود ندارد و همه داوراني که در اين عرصه فعاليت مي کنند، موفقيت هايشان به خاطر شرايطي بوده که خودشان به وجود آورده اند. به نظر من نگاه به داوري بايد عوض شود و تا اين نگاه تغيير نکند، داوري هم درست نمي شود.

مسائل پيش آمده در ورزشگاه يادگار امام تبريز و رايي که براي آقاي فغاني صادر شد به چه ميزان حرفه اي بود؟

آن مسائل، مربوط به خارج از فوتبال بود و آن راي هم توسط عده اي بيرون از فوتبال صادر شد و جنبه قانوني ندارد، در واقع آن ها ديدند که جامعه داوري کم حرف ترين و مظلوم ترين بخش در جامعه فوتبال است و بهترين مورد براي معرفي مقصر است.اين ها از مواردي است که فيفا روي آن حساس است و اجازه اين گونه دخالت ها را نمي دهد.

آيا ميزان حضور داوران ما در ميدان هاي آسيايي و جهاني راضي کننده است؟

بعد از وقفه چندين ساله در حال حاضر حضور داوران ما در ميدان هاي مهم ، خيلي خوب شده و آن ها دربالاترين سطح رقابت ها در حال قضاوت هستند.در جام ملت هاي آسيا هر چند تيم فوتبال ما از گردونه رقابت ها حذف شد، ولي تيم داوران ما ديدار فينال را قضاوت کردند.

به هر حال داوران در تورنمنت هاي مختلف آسيايي و جهاني حضور دارند و اميدوارم شرايطي پيش بيايد که در جام جهاني آينده يک تيم کامل داوري از ايران حضور داشته باشد.

داوران فوتبال در کشور ما با چه مشکلاتي روبه رو هستند؟

با توجه به شرايطي که در فوتبال ما به ويژه در بخش داوري وجود دارد، داوران ما خيلي بيشتر از حد توانشان تلاش مي کنند.

ما کلاس آموزشي خيلي کم برگزار مي کنيم، خيلي وقت است که مدرسان بزرگ داوري خارجي به ايران نيامده اند و بنابراين مي توان گفت کار خاصي براي داوران ما انجام نشده است و آن چه در حال حاضر موجود است بر اساس توانايي هاي خودشان بوده است. به نظر من توان داوران ما خيلي بيشتر از آن است که ديده مي شود.

عمده داوران ما قضاوت را به عنوان شغل دوم خود برگزيده اند، اين به چه ميزان در کيفيت کار آن ها تاثير گذار است؟

به اعتقاد من درصدي از رشد فوتبال کشور به داوران و نوع قضاوتشان در ليگ بستگي دارد.داوران ما هر چه بيشتر قضاوت کنند،فوتبال بيشتر پيشرفت مي کند ولي نمي دانم چرا برنامه ريزان فوتبال ما به اين مسئله کمتر توجه مي کنند.

ما بايد توجه داشته باشيم که هر چه برنامه ريزي وتوجه ما به داوران و مسئله داوري بيشتر باشد، ليگ بهتري خواهيم داشت چون نوع قضاوت يک داور در زيبايي بازي و حتي گل زدن تاثير مستقيم دارد.

با توجه به 2 بار حضور شما در جام جهاني بايد رابطه خوبي با کميته داوران فيفا داشته باشيد؟

بله، مسئول کميته داوران فيفا از دوستان من است و رابطه خوبي با او دارم ،در جام جهاني 2010 ،در زماني که او هنوز مسئوليتي در فيفا نداشت ارتباط خوبي باهم پيدا کرديم، در جام جهاني 2014 هم که وي مسئوليت پيدا کرد باز هم اين ارتباط ادامه پيدا کرد و در مجموع او نگاه خوبي به داوران ايراني دارد و من هم اميدوارم بتوانم از اين ارتباط به نفع داوري کشور استفاده کنم.

با اين اوصاف آيا مي توانيم به عضويت شما در کميته داوران فيفا اميدوار باشيم؟

اين آرزوي من است و تلاش خودم را هم مي کنم. چند آزمون هست که بايد پشت سر بگذارم و در صورت تحقق اين مسئله از آن براي کمک به داوري کشور استفاده خواهم کرد.

آيا خداحافظي پيش از موعد شما از دنياي داوري،فقط به خاطر بيماري بود؟

با توجه به قوانين فيفا،من هنوز مي توانستم به قضاوت ادامه دهم ولي به خاطر بيماري معده اي که دارم، پزشکان اجازه فعاليت به من نمي دهند و بنا بر اين هيچ مسئله ديگري در اين بين وجود نداشته است.

آيا آقاي «کامراني فر» به آن چه که شايسته او بوده در داوري رسيده است؟

100درصد. حضور در دو دوره جام جهاني و ديگر رقابت هاي مهم فيفا و آسيايي لطفي بوده است که خداوند در حقم انجام داده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی
  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی