گزارشي از کمبود هاي ورزشي در محدوده مسکن مهر اينجا هم بيرجند است
تاريخ : چهار شنبه 3 تير 1394برچسب:, | 2:58 | نویسنده : sport-kj
گزارشي از کمبود هاي ورزشي در محدوده مسکن مهر
اينجا هم بيرجند است
خراسان جنوبي - مورخ چهارشنبه 1394/04/03 شماره انتشار 19003

سيد حسين حسيني-«تعدادي نونهال و نوجوان در محوطه خاکي کنار مسجد(موقت) که قرار است ساختمان اصلي مسجد در آن برپا شود، در حال بازي واليبال هستند، خط طولي و تور زمين به وسيله بخشي از يک داربست مشخص شده است.فکر اين که هر لحظه ممکن است در اثر برخورد بدن بچه ها با ميله هاي فلزي اتفاقي بيفتد،(که به گفته آن ها تا به حال بارها اتفاق افتاده است) آزار دهنده است. پس از مدتي به بچه ها اعلام مي شود که بايد بساطشان را جمع کنند،گويا يکي از ساکنان از سفر عتبات باز گشته است وبه همراه استقبال کنندگان از سر کوچه به سوي مسجد مي آيند.»

نبود مکان مناسب ورزشي در محدوده اجراي طرح مسکن مهر از جمله گلايه هايي است که در کنار ديگر کمبودها توسط ساکنان اين مناطق عنوان مي شود.

در يک بعد از ظهر گرم تابستان که همزمان با سومين روز ماه مبارک رمضان است،براي تهيه گزارش از مشکلات ورزشي در محل احداث مسکن مهر راهي منطقه شمال شهر مي شوم.مسير بلوک فرهنگيان است. بعد از عبور از بولوار موسي بن جعفر(ع) و در مسيري که رو به بلندي مي رود، وارد بولوار ميلاد مي شوم در اين جا تا چشم کار مي کند مجتمع هاي آپارتماني مسکن مهر به چشم مي خورد، مجتمع تراشکاران، کويرتاير، فرهنگيان و بعد از آن و کمي دورتر تاکسي داران و... بر اساس آن چه که بر سر در مجتمع فرهنگيان به چشم مي خورد، اين جا محل زندگي 208 خانواده است و اين يعني حداقل حضور 400 کودک، نونهال و نوجوان در خانواده ها.

اگر آمار مجتمع هاي ديگر را که فضاي اطراف را در بر گرفته اند به حساب بياوريم در همين محدوده که بخشي از منطقه شمال شهر است به اندازه برخي شهرستان ها جمعيت زندگي مي کند.

تا چشم کار مي کند در اين محدوده فقط ساختمان هاي بلند به چشم مي خورد و خبري از فضاي سبز يا ورزشي نيست. در مقابل مجتمع فرهنگيان، مسجدي که گويا به صورت موقت و توسط اهالي آماده شده است به چشم مي خورد، محوطه خاکي کنار مسجد و کوچه کنار آن محلي است که بچه ها مشغول بازي هستند.در سوي ديگر هم تپه هايي به چشم مي خورد که به گفته اهالي کاربري آن ورزشي است و مهمترين خواسته همه احداث يک مجموعه ورزشي در آن است.

 

لااقل يک زمين روباز!

يکي از نوجوانان که خود را «اميد قاليباف» و 16 ساله معرفي مي کند، در مورد اين که چگونه اوقات فراغت خود را مي گذراند، مي گويد: در کلاس فوتسال که در آخر خيابان پاسداران برگزار مي شود، ثبت نام کردم که هفته اي سه جلسه بيشتر نيست و سپس با اشاره به محوطه خاکي، ادامه مي دهد: بيشتر اوقات فراغتم را در اين جا سپري مي کنم. شما به اين داربست ها نگاه کنيد، هميشه خطر برخورد بچه ها با اين ميله ها وجود دارد،اتفاقي که بارها افتاده است. وي با بيان اين که ما از مسئولان خواسته سنگيني مانند ساخت سالن نداريم، عنوان مي کند: لااقل در همين زمين که کاربري آن ورزشي است براي ما يک زمين روباز ورزشي آماده کنند تا بچه هاي اين جا مجبور نباشند با استفاده از داربست واليبال بازي کنند.

 

گل هايي که مي زنم کسي قبول نمي کند!

مخاطب بعدي يک نونهال 12 ساله است او به همراه عده اي از هم سن و سالهايش در کوچه در حال بازي فوتبال است. او به شيب تند کوچه اصلي اشاره مي کند و با احساس هر چه تمام تر مي گويد: شما به اين زمين نگاه کنيد، ما دروازه نداريم، هر وقت گل مي زنيم طرف مقابل قبول نمي کند و مي گويد از روي سنگ رد شده و گاه بازي به هم مي خورد، يا اين که خيلي وقت ها توپ از اين شيب تند وارد بولوار ميلاد شده و چون آن جا هم شيب دارد تا دور دست ها مي رود و تا وقتي دوباره آن را مي آوريم خسته مي شويم.

«سجاد مودي» با صداقت کودکانه اش خواسته کوچکي از مسئولان دارد .اين که لااقل دو دروازه براي آن ها در نظر بگيرند که براي گل هايي که وارد دروازه مي کند کسي «دبه» در نياورد.

 

ما هم شهروند همين شهريم

«اميرعلي قسطچي» نوجوان 15 ساله هم ضمن اشاره به کمبود هاي موجود مي گويد: با وجود جمعيت انبوه نوجوانان و جوانان در اين منطقه از داشتن هر گونه امکانات ورزشي در اينجا محروم هستيم، بنابراين اوقات فراغت خود را يا بايد در محدوده فضاي مجتمع بگذرانيم که باعث ايجاد مزاحمت براي ساکنان مي شود و يا بايد در محوطه خاکي به فعاليت بپردازيم که مشکلات خودش را دارد. وي با بيان اين که بالاخره ما هم در اين شهر زندگي مي کنيم و داشتن يک مکان ورزشي حقمان است، از مسئولان مي خواهد که فکري براي تامين فضاي مناسب ورزشي در اين منطقه بردارند.

 

بيشتر وقت فرزندانم در خانه سپري مي شود

«محمد اعتمادي» يکي از ساکنان محل هم که داراي 3 فرزند است، مي گويد: به علت نبود مکان مناسب بيشتر وقت فرزندانم در محيط خانه سپري مي شود که براي سن و سال آن ها مناسب نيست.

به گفته او، بچه ها بايد براي شرکت در کلاس هاي ورزشي به مناطق دوري مانند خيابان توحيد بروند که مشکلات زيادي به همراه دارد و کلي از وقتشان تلف مي شود.

«حسيني» يکي ديگر از ساکنان هم با اشاره به انبوه بچه هايي که در محدوده مجتمع و داخل کوچه مشغول تردد و بازي هستند،مي گويد:علاوه بر اين که بچه ها بلاتکليف هستند و احتمال هر گونه آسيب براي آن ها وجود دارد، براي ما هم امکان استراحت حتي در يک بعد از ظهر ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

او از مسئولان مي خواهد حالا که در زمين با کاربري ورزشي سالني نمي سازند، لااقل يک محوطه روباز و حصار کشي شده را مانند بسياري مناطق ديگر شهر ،براي فعاليت جوانان و نوجوانان فراهم کنند.

«سليماني» و «يوسفي» از ديگر ساکنان هم ضمن اشاره به مشکلات موجود،خواستار رسيدگي مسئولان مربوط هستند.

 

جواب درستي نمي دهند

يکي از ساکنان که گويا به نمايندگي از ديگر اهالي در اين زمينه پي گيري هاي زيادي انجام داده است، مي گويد: با نوشتن نامه و جمع آوري امضاء از همه ساکنان به ارگان هاي مختلف مانند اداره کل ورزش و جوانان، شوراي شهر، فرمانداري و شهرداري مراجعه کردم ولي جوابي نيامد تا اين که در آبان 93 دوباره به شوراي شهر نامه نوشتيم. الآن بعد از چندين ماه که پيگير شديم، گفتند شورا همان موقع جواب داده و اداره کل ورزش و جوانان را ملزم کرده است که امور مربوط به اين زمين را انجام دهد ولي جوابي که اداره کل به ما داد اين است که در حال حاضر پروژه هاي قديمي ما زياد است و بودجه اي براي اجراي پروژه جديد نداريم.

«سلطان پور» با بيان اين که از سال 89 به بعد افراد در اين جا ساکن شده اند،مي افزايد:بالاخره اينجا جزو شهر است و لازم است که مسئولان به آن بهاي بيشتري بدهند و به نظر من آماده کردن يک زمين آن هم براي انبوه نوجوانان و جوانان خواسته زيادي نيست.

 

در شمال شهر هم سالن داريم

مسئول روابط عمومي اداره کل ورزش و جوانان استان هم با اشاره به پروژه هاي در حال اجرا در شمال شهر مي گويد: در حال حاضر اولويت ها در شمال شهر بيرجند يکي مجموعه بزرگ و چند منظوره در ابتداي مهرشهر و ديگري سالن چند منظوره بانوان در بلوار ميلاد است که فقط کف پوش آن باقي مانده است، به جز اين پروژه استخر سرپوشيده است که البته بودجه اي براي آغاز عمليات ساختماني آن در اختيار نداريم.

به گفته «عزيزي»، به جز اين ها، باشگاه فرهنگي ورزشي شهرداري هم دو گود باستاني در خيابان موسي بن جعفر(ع) و انتهاي کارگران در حال بهره برداري دارد. وي سالن هاي ورزشي 22بهمن و رزمندگان که در بولوار شهيد ناصري قرار دارند را هم جزو پروژه هاي شمال شهر عنوان کرده و مي افزايد: در حال حاضر 36 درصد از فضاهاي ورزشي سرپوشيده موجود در استان متعلق به نهاد ها و سازمان هاي ديگر است که با تعامل مي توان در جهت بهره برداري هر چه بيشتر از آن اقدام کرد.

به گفته وي، احداث فضاي روباز ورزشي در منطقه مورد نظر هم پس از واگذاري به وسيله اداره راه و شهرسازي، با همکاري شهرداري، اداره ورزش و جوانان و هيئت هاي ورزشي انجام مي شود.

 

در صورت واگذاري به شهرداري اقدام مي کنيم

مسئول تربيت بدني شهرداري بيرجند هم با بيان اين که زمين مورد نظر در حال حاضر در اختيار بنياد مسکن است مي گويد:از طريق شوراي شهر مکاتبه شده است که اين زمين به شهرداري واگذار شود که بنا به دلايلي بي نتيجه مانده است. «ناصري»با بيان اين که با وجود درخواست شهرداري اين زمين و يک مورد مشابه ديگر در اختيار شهرداري قرار نگرفته است، خاطرنشان مي کند: در صورتي که اين مکان ها تحويل شهرداري شود در کمترين زمان ممکن اقدام لازم براي حصارکشي و نصب وسايل ورزشي در آن انجام خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی
  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی