مشکلات طرح استعداد يابي فوتبال از زبان رئيس هيئت فوتبال خراسان جنوبی
مشکلات طرح استعداد يابي فوتبال از زبان رئيس هيئت:
وقتي يک دست صدا ندارد
خراسان جنوبي - مورخ شنبه 1393/11/04 شماره انتشار 18890

سيد حسين حسيني -طرح  استعداد يابي فوتبال استان ،هر چند با مشکلات و حتي انتقاد هاي زياد، طي چند سال گذشته در فاصله هاي زماني متفاوت اجرا شد اما چندي قبل در خبر ها داشتيم که فدراسيون فوتبال ضمن تقدير از انجام اين طرح در استان،با ارسال نامه اي به استانداري خراسان جنوبي خواستار تشويق برگزار کنندگان آن شده است.

رئيس هيئت فوتبال استان هم هفته گذشته از تصميم فدراسيون براي کمک مالي به اجراي اين طرح خبرداد.براي اطلاع از آخرين وضعيت اين طرح و ديگر مشکلات فوتبال استان به سراغ «برات زاده» رئيس هيئت استان رفتيم.

 

ارزيابي 10 هزار نونهال

او که با وجود همه انتقادها ،هميشه مصر بر اجراي اين طرح است، با اشاره به آغاز اين طرح از زمستان 90 مي گويد: آغاز طرح همزمان با شروع مشکلات مالي در ورزش کشور و استان بود،ولي با همه مشکلات با کمک آقاي «مهد جو» سراستعداد ياب طرح ،کار را شروع کرديم و به همه شهر ها، بخش ها و حتي روستاهايي که جمعيت دانش آموزي بيشتري داشت رفتيم و با کمک آموزش وپرورش،استانداري و فرمانداري ها بيش از 10 هزار نونهال و نوجوان که خيلي هايشان  به خصوص در مناطق دور افتاده ومرزي حتي يک توپ استاندارد فوتبال را نديده بودند،مورد ارزيابي قرار گرفتند. «برات زاده» ادامه مي دهد:  2هزار و 500 نفر از اين افراد داراي کارت فدراسيون هستند و با خيلي از آن ها در نقاط مختلف استان در تماس هستيم و همه هزينه ها هم که بالغ بر 180 ميليون تومان مي شد، به صورت شخصي تامين شد که البته بيشتر دستمزد «مهدجو» را هم هنوز نپرداخته ايم.

 

استان نمونه در فوتبال پايه

وي  در مورد بازخورد اين طرح در فدراسيون هم  عنوان مي کند: با توجه به تلاش هاي زيادي که انجام شده بود و فدراسيون هم از آن خبر داشت يک سي دي از فعاليت هاي انجام شده طي اين مدت تهيه شد و پس از هماهنگي با رئيس فدراسيون در جلسه هم انديشي رؤساي هيئت هاي سراسر کشور بخشي از آن به نمايش درآمد.

بعد از پخش حدود 15 دقيقه از اين سي دي افراد حاضر در جلسه با ديدن انبوه نونهالان ونوجواناني  که در محروم ترين مناطق ، گاه با  دمپايي مورد استعداد يابي قرار مي گرفتند،تحت تاثير قرار گرفته و براي دقايقي به تشويق پرداختند.خود فدراسيون هم مي دانست که هيچ کمکي به اين استان نکرده است. وي ادامه مي دهد: براي اين که مشخص شود اين طرح مي تواند موفق باشد به هر رئيس هيئت يک سي دي داده شد تا در استان خود اين طرح را مبناي کار قرار دهند.

پس از آن در جلسه مجمع فدراسيون  که 6 دي برگزار شد، «کفاشيان» رئيس فدراسيون، خراسان جنوبي را به عنوان يک استان نمونه موفق در فوتبال پايه معرفي کرد و پس از آن در نامه اي به   استانداري خراسان جنوبي خواستار تشويق هيئت استان شد.

به گفته وي اهميت اين اقدامات در اين است که در حال حاضر خراسان جنوبي به عنوان يک استان «پايلوت» براي فوتبال پايه معرفي شده است.

 

سهم 400ميليون توماني فوتبال استان از اعتبارات فدراسيون

وي در مورد کمک هاي احتمالي فدراسيون به اين طرح مي گويد:در حال حاضر فدراسيون 24 ميليارد تومان به خاطر جام جهاني طلب دارد،32 ميليارد تومان هم تا پايان سال براي حق پخش بايد صدا و سيما بپردازد و تبليغات محيطي هم با قراردادي 160 ميليارد توماني به يک شرکت واگذار شده  است که 60 ميليارد تومان امسال و بقيه آن در سال بعد توسط اين شرکت بايد پرداخت شود، که 5 در صد اين رقم ها بايد صرف فوتبال پايه در استان ها شود که به گفته «کفاشيان» پس از وصول اين مطالبات خراسان جنوبي از اولين استان هايي هست که از اين کمک ها بهره مند خواهد شد،که سهم ما از اين اعتبار ها حدود 400 تا 500 ميليون تومان مي شود.

به گفته وي علاوه بر اين موارد کنفدراسيون فوتبال آسيا هم سهمي250 هزار دلاري  براي فدراسيون در نظر گرفته که بايد در بخش پايه صرف شود که به خاطر شرايط تحريم به دست مسئولان نرسيده و البته آکادمي فوتبال کشور نيز ازهمين منبع در سال هاي قبل ساخته شده است.

 

 استعداد ها چه مي کنند؟

 در حال حاضر چند هزار نونهال ونوجوان ارزيابي شده چه مي کنند و چه برنامه اي براي آنان وجود دارد؟ اين سوالي است که رئيس هيئت فوتبال استان در پاسخ به آن عنوان مي کند:کار هاي بزرگي از اين دست به کمک همه نياز دارد.

در زمان اجراي اين طرح به نتايج خوبي رسيديم، شناسايي استعداد هاي خوب در نقاطي که کسي گمانش را هم نمي کرد، نجمه خدمتي هايي که غبار محروميت از امکانات و شرايط استاندارد مانع رشدشان شده بود اما ادامه کار پس از شناسايي اين استعداد ها به کمک همه نياز دارد و اگر بخواهيم در هر رده سني 20 نخبه را در نظر  بگيريم،حد اقل 100 نفر را بايد بتوانيم آخر هر هفته به مدت دو روز از ظهر چهار شنبه تا ظهر جمعه در اختيار داشته باشيم تا بتوانيم با کمک مربيان وکارشناسان مختلف روي آن ها کار کنيم که البته با وجود اين همه دانشگاه، مراکز نظامي و انتظامي و مراکز رفاهي در صورت همکاري،تامين آن کار سختي نيست و مي توان آن را انجام داد چرا که اين بچه ها متعلق به همين مرز وبوم اند و بالاخره از بيت المال سهمي دارند.

مگر همين ها نيستند که مي توانند در آينده خطر و يا فرصت براي کشور باشند؟  ولي انجام همه اين ها از عهده چند نفر در هيئت فوتبال آن هم با دست خالي بر نمي آيد.

 

از مسئولان پول نمي خواهيم ،کنارمان باشند

وي با خطاب قرار دادن مسئولان بخش هاي مختلف استان خاطر نشان مي کند: هر وقت حرفي مي زنيم همه مشکلاتي نظير خشکسالي و ديگر معضلات را عنوان مي کنند که مجالي براي پرداختن به ديگر مسائل از جمله ورزش را نمي دهد،ولي ما مي گوييم يک ريال هم از شما نمي خواهيم ،فقط مي خواهيم ديده شويم.

بسياري از حاميان مالي را به خاطر بي مهري مسئولان نسبت به ورزش از دست مي دهيم.براي مثال يک حامي مالي خوب از يکي از استان هاي مجاور که بومي استان است حاضر به سرمايه گذاري ميلياردي بود ولي اولين سوالي که پرسيد در مورد ميزان حمايت استانداري بود.يعني يک سرمايه گذار که مي خواهد کار بزرگي انجام دهد،دوست دارد ديده شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی
  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی