فوتبال خراسان جنوبي در گفت وگو با «ابراهيم ميرزاپور»
تاريخ : چهار شنبه 1 بهمن 1393برچسب:, | 1:29 | نویسنده : sport-kj
فوتبال خراسان جنوبي در گفت وگو با «ابراهيم ميرزاپور»
خراسان جنوبي - مورخ چهارشنبه 1393/11/01 شماره انتشار 18888

سيد حسين حسيني-قانون بي رحم «پهلوان زنده را عشق است»باعث شده تا آخرين تصوير رسانه اي که از او در ذهن دارم حتي پس از جست و جو در برخي سايت ها مربوط به چند سال قبل باشد.

يک جوان شهرستاني که با وجود بسياري جريان ها که خارج از دو تيم پايتخت نشين نمي توانند شاهد حضور کسي در تيم ملي باشند،با همت و تلاش خود از يک تيم شهرستاني به تيم ملي راه يافت و بيش از 5 سال سنگر بان بي چون و چراي تيم ملي فوتبال کشورمان بود.

«ابراهيم ميرزاپور» متولد سال 57 شهرستان معمولان از توابع شهرستان پلدختر استان لرستان که به علت مصدوميت چند سالي از مستطيل سبز دور بود،اين هفته به دعوت «اکبر پور» يکي از پيشکسوتان فوتبال استان ، براي اولين بار چند روزي را در بيرجند سپري کرد.

عصر روز پنجشنبه هفته قبل و ساعتي پس از حضور او در بيرجند در محل اقامتش براي انجام مصاحبه به ديدار او مي روم.

رئيس و چند نفر از اعضاي هيئت رئيسه هيئت فوتبال استان هم به حکم ميهمان نوازي براي خوش آمد گويي به او آمده اند .

نسبت به آخرين عکس هايي که از او ديده ام کمي جا افتاده تر شده است،وقتي ايستاده در کنارش قرار مي گيرم قد وقامت ورزيده او که يک سر وگردن بالاتر از من است به من مي فهماند که سنگر باني تيم ملي مستلزم داشتن مشخصه هاي زيادي است. اما 6 سال حضور او درتيم ملي به ويژه جام جهاني باعث نشده که او تواضع، ادب و در يک کلام اخلاق پهلواني را از ياد برده باشد. نکته اي که حالا رعايت نشدن آن از جانب بسياري در جامعه ورزش ، او را آزار مي دهد.

او در مورد چگونگي آمدنش به بيرجند مي گويد: چند ماهي است که با «آرمين اکبر پور» در تهران آشنا شدم و با توجه به اين که خودم شهرستاني هستم طي اين مدت خيلي به هم نزديک شديم و با توجه به اين که تا کنون به خراسان جنوبي سفر نکرده بودم،با دعوت وي به بيرجند آمدم.

الآن مشغول چه کاري هستيد؟

من حدود 16 سال در فوتبال بودم و سال قبل مشکل ديسک پيدا کردم که نتوانستم ادامه بدهم و بنا براين طي اين مدت در حال استراحت بودم. چون هم از لحاظ روحي و هم جسمي تحت فشار بودم و به اين استراحت نياز داشتم ولي يکي دو ماه قبل تصميم گرفتم با حضور در دوره مربي گري درجه 3 ، وارد عرصه مربي گري بشوم تا به اميد خدا بتوانم در آينده براي جوانان علاقه مند کار مفيدي انجام دهم.

شما هنوز 36 سال سن داريد و در پست دروازه باني افرادي با سن بالاتر هم حضور داشته اند،آيا امکان دارد دوباره به درون دروازه برگرديد؟

من هميشه زندگي سالمي داشته ام،تمرين ،تغذيه،استراحت و همه امور زندگي ام هميشه منظم بوده است دوست داشتم تا سن 40 يا 41 سالگي درون دروازه فعاليت کنم،ولي اتفاق هايي که براي من افتاد،شرايطم را سخت کرد. خيلي از پزشکان گفتند يا بايد عمل کني يا از حضور درون دروازه صرف نظر کني و من هم تصميم گرفتم بازي نکنم. ولي اگر شرايط مهيا شود شايد هم فعاليتم را از سر بگيرم.

تيم ملي ما در حال حاضر در جام ملت هاي آسيا مشغول رقابت با حريفان است.عملکرد حقيقي را در اين بازي ها چگونه مي بينيد؟

راستش چند سال قبل با «عليرضا» بودم.او دروازه بان با استعدادي است،از نظر قد و قواره هم شرايط ايده آلي دارد،چند سالي هم که در خارج از کشور بود در رشدش خيلي موثر بود،در جام جهاني هم عملکرد خوبي داشت و در مجموع شايستگي اين که دروازه بان اول تيم ملي باشد را دارد.

نظرتان راجع به رحمتي چيست؟

اين را هميشه گفته ام که شخصيتي مانند «مهدي رحمتي» بايد کنار بچه ها باشد ،چون طي 5 ،6 سال گذشته براي تيم ملي زحمت زيادي کشيده است ومن به شخصه دوست داشتم سيد «مهدي رحمتي»و «عليرضا حقيقي» در کنار هم با شند تا تيم ملي هم از تجربه «مهدي» و هم از جواني «عليرضا» استفاده کند.

چه طور شد که دروازه بان شديد؟

قبل از اين که دروازه بان بشوم در تيم هاي مدارس وجوانان درپست حمله فعاليت مي کردم،يک روز که دروازه بان اصلي مان نيامده بود مربي از من که قد وقامت بلندي داشتم خواست که درون دروازه قرار بگيرم.

آن روز و در آن بازي با وجود داشتن 17 سال سن،يک پنالتي و چند موقعيت تک به تک را گرفتم و قسمت شد که از آن پس در درون دروازه قرار بگيرم.

آيا ابراهيم ميرزا پور به آن چه که شايسته او بود در فوتبال رسيد؟

خدا را شکر من خيلي زود به تيم ملي رسيدم و فيکس شدم. اين آرزوي هر فوتباليستي است که به لطف خدا من بخت آن را يافتم و حدود 6 سال به عنوان دروازه بان اول در تيم ملي حضور داشتم. با تيم ملي قهرماني بازي هاي آسيايي بوسان را به دست آوردم در جام ملت ها ي آسيا که در چين برگزار شد سوم آسيا شديم و از همه مهمتر موفقيت در بازي هاي مقدماتي جام جهاني 2006 و حضور در آن بود که آرزوي هر فوتباليست است.

کدام يک از مربيان تيم ملي تعامل بيشتري با شما داشتند؟

«جلال طالبي» اولين مربي تيم ملي بود که در سال 2000 براي حضور در جام ملت ها مرا به اردو دعوت کرد که البته در نهايت خط خوردم وبعد از آن در زمان «بلازوويچ» فيکس شدم و بعد که «برانکو»آمد در تمام مدت حضور او من دروازه بان اول تيم ملي بودم و در واقع «برانکو»خيلي به پيشرفتم کمک کرد.

شما 6 سال در وازه بان اول تيم ملي بوديد ولي چرا به دو تيم استقلال و پرسپوليس نرفتيد؟

اولين جايي که فوتبال حرفه اي ام را آغاز کردم،فولاد خوزستان بود. در سال اول خيلي فرصت بازي به من نرسيد ولي رفته رفته پيشرفت کردم و به تيم ملي رسيدم.در آن موقع آقاي «علي پروين»به من لطف داشتند و خواستند که به پرسپوليس بروم ،ولي چون با فولاد قرارداد داشتم،باشگاه اين اجازه را به من نداد و البته خودم هم آن آرامشي که نياز داشتم را در فولاد مي ديدم،چون از طرفي فيکس تيم ملي بودم و از طرف ديگر باشگاه فولاد موقعيت خوبي در جدول رقابت ها داشت.

بعد از جام جهاني 2006 هم به علت مصدوميت به مدت يک سال از فوتبال دور بودم .

بعد آقاي قطبي براي حضور در پرسپوليس مرا دعوت کرد که شرايط مهيا نشد.ولي حالا که فکر مي کنم مي بينم لازم بود که به يکي از اين دو تيم وارد شوم، چون شرايط خاص آن ها از جمله پخش مستقيم همه بازي هاي آن ها مي توانست مرا دوباره به اوج برگرداند.

اخلاق پهلواني چه ميزان در فوتبال ما رعايت مي شود؟

به نطر من اين مسئله درميان بازيکنان ما يک مقدار کم رنگ شده است که به نظر من بخشي از آن مربوط به پول زيادي بود که يک دفعه وارد فوتبال ما شد. جوانان ما بدون اين که سال هاي زيادي زحمت بکشند در همان ابتدا به پول زيادي مي رسند ،از طرفي باشگاه ها هم بيشتر به دنبال کسب نتيجه هستند تا اين که بخواهند روي فرهنگ بازيکن کار کنند. شما اگر بهترين فوتباليست هاي دنيا را نگاه کنيد، مي بينيد عمده آن ها از نظر شخصيتي و فرهنگي درسطح بالايي قرار دارند،يعني همزمان با ارتقاي سطح فني و شهرت،شخصيتشان هم رشد مي کند. به نظر من ما بايد خيلي روي اين قضيه کار کنيم چون يکي از علت هاي درگيري و حاشيه سازي برخي بازيکنان در زمين در ارتباط با داور،بازيکن حريف و يا حتي با تماشاگران، اين است که اين قدر از نظر شخصيتي رشد نکرده اند که در شرايط سخت بازي بتوانند خودشان را کنترل کنند.

رعايت اخلاق پهلواني در بين مسئولان ورزش ما چگونه است؟

(باخنده وکمي مکث) راستش ما که تا به حال چيزي نديده ايم. بعد از 6 سال حضور در تيم ملي و بازگشت از جام جهاني 2006 ،عمل زانو داشتم و لي به جز آقاي قلعه نويي و جويباري کسي هيچ سراغي از من نگرفت و هزينه ها را هم خودم پرداخت کردم و تمام مشکلاتي که پس از آن برايم پيش آمد را به تنهايي به دوش کشيدم.

البته انتظار مادي نداشتم ولي فکر کنم به عنوان کسي که سال ها براي تيم ملي زحمت کشيده بودم در حد يک عيادت ساده مي توانستم از مسئولان انتظار داشته باشم.

آدم وقتي در اوج است همه دوستش دارند و برايش احترام قائلند ولي زيباتر اين است که در زمان بروز مشکل و شرايط سخت در کنارت باشند که اين بخشي از اخلاق پهلواني است. اين شرايط براي هر بازيکني ممکن است پيش بيايد و ما بايد به فکر حفظ سرمايه هاي خودمان باشيم.

عملکرد رسانه هاي ورزشي را درمورد خودتان چه طور ارزيابي مي کنيد؟

در زماني که در تيم ملي بودم ،چون در دو تيم آبي و قرمز نبودم،يک سري نامهرباني ها از جانب برخي رسانه ها نثارم مي شد و خيلي اذيت مي شدم ولي هميشه خدا کمک کرد و توانستم در زمين با انجام وظايف خودم جواب همه را بدهم.

حضور دروازه بانان خارجي را در فوتبال کشورمان چه طور ارزيابي مي کنيد؟

من چيز خاصي از آن ها نديدم. سوال من اين است که چند سال حضور آن ها در کشور ،چه کمکي به فوتبال ما کرد؟چه تعداد جوان ما به خاطر حضور اين ها پشت خط ماندند؟ شايد آن قدر که به آن ها فرصت داده شد ،اگر به جوانان ما فرصت داده مي شد،آن ها هم رشد مي کردند.

در آن دو سالي که نگذاشتند دروازه بان خارجي جذب شود ،جوانان خوبي پيدا شدند که اگر دروازه بان خارجي مي بود،حالا حالا ها بايد پشت خط مي ماندند.

به عنوان يک دروازه بان موفق شهرستاني چه صحبتي با جوانان مستعد وعلاقه مند شهرستاني داريد که در برابر خود مانع هاي بسيار مي بينند؟

به عنوان کسي که از يک شهرستان کوچک و از هر نظر غير برخوردار به فوتبال آمدم،به نوجوانان و جوانان شهرستاني مي گويم که هر شخص بايد هدف خود را مشخص کند و براي رسيدن به آن بجنگد.هر چند ممکن است که مانع هاي زيادي بر سر راه قرار داشته باشد که عبور از آن کار هر کسي نباشد،ولي در سايه تلاش و توکل به خداوند مي توان به آن رسيد.

روز يکشنبه و در پايان حضور«ميرزاپور»در بيرجند از او درباره خراسان جنوبي و فوتبال آن مي پرسيم که در پاسخ مي گويد: تجربه خوبي بود شهر بيرجند هم از نظر پاکيزگي و هم از نظر فرهنگ بالاي مردم آن خيلي نظرم را جلب کرد، دوستان هيئت فوتبال لطف کردند و به ديدنم آمدند، در جمع پيشکسوتان فوتبال حضور يافتم که بسيار به من لطف داشتند ضمن اين که متوجه شدم خراسان جنوبي از سطح فوتبال خوبي برخوردار است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی
  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی