هيئت هاي ورزشي استان گرفتار در باتلاق مشکلات مالي
تاريخ : شنبه 6 دی 1393برچسب:, | 1:54 | نویسنده : sport-kj
هيئت هاي ورزشي استان گرفتار در باتلاق مشکلات مالي
خراسان جنوبي - مورخ شنبه 1393/10/06 شماره انتشار 18866

سيد حسين حسيني-هيئت هاي ورزشي استان اين روزها ،ايام سختي را پشت سر مي گذارند.مشکلات مالي در عمده هيئت ها به حدي زياد است که نه فقط توان اعزام تيم هاي منتخب به رقابت هاي کشوري را ندارند، بلکه براي تامين هزينه هاي جاري خود هم ناتوانند.براي مثال در هيئتي مانند بسکتبال که در حال حاضر يک بازيکن ملي پوش در اختيار دارد و رياست هيئت آن را هم يکي از ملي پوشان سابق اين رشته بر عهده دارد، نه نماينده اي در ليگ ها داريم و نه حتي در مسابقات منطقه اي مي توانيم شرکت کنيم و از همه اين ها گذشته ورزشکاران اين رشته به خاطر بدهي هزينه گاز بايد در سالن سرد به تمرين بپردازند. در مصاحبه با مسئولان چند هيئت مشخص شد که اين شرايط مربوط به عمده هيئت هاست و از پاسخ مسئولان اداره کل ورزش وجوانان هم چنين بر مي آيد که به آينده هم نمي توان چندان اميدوار بود.

 

15 ميليون بودجه ،180 ميليون تومان هزينه

رئيس هيئت فوتبال استان که هنوز داغ از دست دادن امتياز رايگان ليگ 2 را به علت مشکلات مالي و بي توجهي مسئولان در سينه دارد مبلغ پرداخت شده از سوي اداره کل را در طول سال جاري 5ميليون و فدراسيون را در مجموع 10 ميليون تومان ذکر مي کند و مي گويد: 3 ميليون و 750 هزار تومان از اين مبلغ را بابت بدهي به سالن 2 هزارو 500نفري شهيدين قاسمي پرداخت کرديم.به گفته «برات زاده» اين در حالي است که 180 ميليون تومان براي فوتبال استان از جمله پرداخت بازيکنان فوتبال باشگاه ليگ 2 در دو سال فعاليت هزينه شده است.

«برات زاده» به 70 ميليون تومان بدهي براي تيم دسته سومي «وحدت خاوران» اشاره کرده و مي افزايد:البته اين مسئله را بايد اداره کل پي گيري مي کرد که با درگذشت ناگهاني مرحوم «عميديان» شرايط نامناسبي پيش آمد ولي بر اساس تفاهم نامه، مديرکل وقت بايد پي گير آن باشد. وي با بيان اين که در حال حاضر دو نيروي حقوق بگير در هيئت داريم از 30 ميليون تومان بدهي هيئت فوتبال سخن مي گويد و مي افزايد: به علت مشکلات مالي هيچ کدام از کميته هاي مختلف خود را نتوانستيم براي شرکت در جلسات فدراسيون اعزام کنيم.

 

قهرمانان با هزينه شخصي به مسابقات مي روند

رئيس هيئت کشتي که خود از پيشکسوتان اين رشته است و در ابتداي مسئوليت خود با بودجه اي که در اختيار داشت با برگزاري ليگ کشتي تحرک خوبي در اين رشته در استان ايجاد کرد حالا از مشکلات مالي شديد که همه فعاليت ها را تحت تاثير خود قرار داده سخن به ميان مي آورد و مي گويد: اداره کل از ابتداي امسال حدود 2 ميليون تومان به ما پرداخت کرده است که هزينه هاي جاري هيئت هم با اين رقم تامين نمي شود.

فدراسيون هم از ما شماره حساب خواسته که اگر شد مبلغي را که ميزان آن مشخص نيست به حساب ما واريز کند.«اطلسي» مي افزايد: به علت مشکلات مالي از سه سال گذشته تا کنون از هيچ کدام از اعضاي هيئت نتوانسته ايم حتي در حد کم تقدير کنيم،پولي براي پرداخت به مربيان هم نداريم و آن ها همه از روي لطف خود کار مي کنند و اين در حالي است که در فدراسيون همه حقوق بگير هستند.

به گفته وي با وجود اين مشکلات 9 اعزام کشتي گيران استان به مسابقات کشوري انجام شد که دستاورد آن کسب يک عنوان نايب قهرماني و دو مقام سومي است ودر وزن 86 و 50 کيلو گرم کشتي فرنگي کشتي گيران به اردوي تيم ملي فراخوانده شدند.وي با بيان اين که اين کشتي گيران با هزينه خودشان در مسابقات شرکت کرده اند، مي گويد: وقتي مي بينيم پاي اتوبوس، پدر ومادر ورزشکار با دادن سفره غذا ورزشکار را بدرقه مي کنند، از خجالت آب مي شويم.

کشتي گير ما نايب قهرمان کشور مي شود و ما حتي يک دسته گل هم نمي توانيم برايش تهيه کنيم.به گفته وي اداره ورزش و جوانان بيرجند هم کمکي به هيئت شهرستان نمي کند و در نتيجه کشتي گيران بايد در سالن سرد تمرين کنند که ادامه اين شرايط شايد به تعطيلي کشتي در سالن شهيد کوشه اي بينجامد.

 

همه توانمان صرف تامين منابع مالي مي شود

هيئت ورزشي جانبازان و معلولان استان اما دو تفاوت عمده با ديگر هيئت ها دارد، يکي در نوع افراد تحت پوشش که فعاليت صدها جانباز و معلول علاقه مند به ورزش را شامل مي شود و ديگري پوشش رشته هاي مختلف ورزشي توسط اين هيئت است. رئيس هيئت جانبازان و معلولان استان مبلغ دريافتي از اداره کل ورزش و جوانان استان را در سال جاري فقط يک ميليون تومان عنوان مي‌کند و مي گويد: آن را هم گفته اند که به مربيان بدهيد. فدراسيون هم حق الزحمه نيرو هاي موظف را تا حالا پرداخت کرده و در زمان برگزاري جشنواره پاراالمپيک در استان ،يک مقدار لباس و تجهيزات به ما کمک کردند.«شريعتي فر»مبلغ هزينه شده توسط اين هيئت طي سال جاري را 25 ميليون تومان ذکر کرده و عنوان مي‌کند: با تلاش زياد توانستيم اين مبلغ را با کمک افراد خير وحاميان مالي بخش خصوصي تامين کنيم. همين الان تيم باستاني استان در مسابقات کشوري است که با يک حساب سرانگشتي حد اقل 5 ميليون تومان هزينه دارد.(اين مسابقات هفته گذشته و با کسب چند مدال توسط ورزشکاران جانباز ومعلول استان به پايان رسيد) که اين ششمين اعزام به رقابت هاي کشوري است که با همه کمبود ها انجام شد. وي با بيان اين که ويژگي هاي هيئت جانبازان و معلولان در تقسيم اعتبارها ديده نمي‌شود ،خاطر نشان مي کند:در حال حاضر همه انرژي هيئت صرف تامين منابع مالي و حاشيه ها مي شود در حالي که کار اصلي ما برنامه ريزي ،استعداد يابي،قهرمان پروري و... است که با اين شرايط وقتي براي اين کار باقي نمي ماند.به گفته وي انتظار جانبازان و معلولان استان از هيئت در حد خيلي زياد ولي درست است که بايد مورد توجه مسئولان قرار بگيرد.

 

قطع کمک هاي نقدي فدراسيون پينگ پنگ

اما هيئت پينگ پنگ استان که طي سال هاي گذشته و با وجود مشکلات مالي اعزام هاي زيادي به مسابقات کشوري داشته و چند سال به عنوان هيئت نمونه استان هم معرفي شده است ،در حال حاضر يک ملي پوش در تيم ملي نونهالان دارد.رئيس اين هيئت با بيان اين که از سال 87 هيچ کمک نقدي از سوي فدراسيون دريافت نکرده ايم و فقط يک مقدار تجهيزات از جمله توپ و ميز ، براي ميزباني مسابقات قهرماني کشور در اختيار هيئت استان قرار گرفته است،مي گويد: امسال از طرف اداره کل ورزش و جوانان هم مبلغ يک ميليون و 500هزار تومان به هيئت کمک شده است در صورتي که در سال 93 تاکنون 13 اعزام به مسابقات کشوري داشته ايم که با احتساب دستمزد مربيان حدود 10 تا 15 ميليون تومان هزينه در بر داشته است در حالي که برخي از هزينه ها هم توسط ورزشکاران تامين شده است.«حميدي»منبع تامين هزينه هاي هيئت را از طريق دريافت شهريه و بخش خصوصي عنوان کرده و مي افزايد: امسال به جز مسابقات آزاد،4 مسابقه قهرماني کشور انجام شد که به جز اسکان همه هزينه ها بايد توسط خودمان تامين مي شد و در مسابقات قزوين به خاطر يک نفر اضافه داشتن براي همان خوابگاه هم هزينه پرداختيم.

 

هزينه هاي جاري هيئت هم تامين نمي شود

رئيس هيئت جودوي استان نيز کمک اداره کل ورزش و جوانان وفدراسيون به اين هيئت را هر کدام 2 ميليون تومان ذکر کرده و مي گويد: 2ميليون تومان اداره کل براي جبران بدهي هاي سال گذشته بود و در واقع براي سال 93 هيچ بودجه اي از اداره کل دريافت نکرديم.«تهوري» با بيان اين که چنين بودجه هايي هزينه هاي جاري هيئت را هم پوشش نمي دهد،مي‌افزايد: با توجه به شرايط جغرافيايي استان حداکثر يک يا دو اعزام را مي توان با اين بودجه ها به مسابقات کشوري انجام داد و اين در حالي است که جودوي خراسان جنوبي از سطح خوبي برخوردار است و ما يک عضو تيم ملي و چندين نفر دعوت شده به تيم ملي داريم. به گفته وي اگر چه از ابتداي سال با وجود همه اين مشکلات 8 يا9 اعزام به مسابقات کشوري و منطقه اي انجام شده است ولي به علت محدوديت هاي مالي عمده اين اعزام ها با حد اکثر 20 يا 30 درصد ظرفيت انجام شده است.

 

بدهي 17 ميليون توماني جرات هر کاري را از ما گرفته است

رئيس هيئت بسکتبال استان که با وجود توانايي هاي فني بالا عمده انرژي اش را در هيئت صرف حل مشکلات مالي مي کند، مي گويد: نه فدراسيون و نه اداره کل ورزش و جوانان کمک شايسته اي به هيئت نکرده اند، فقط در ابتداي مسئوليت مرحوم عميديان ،مبلغ 3 ميليون تومان در اختيار ما قرار گرفت که با آن بدهي هاي سال 91 بابت رستوران و خوابگاه براي ميزباني مسابقات منطقه اي را بعد از دوسال پرداخت کرديم. «خزاعي» با بيان اين که شرايط سخت مالي و 17 ميليون تومان بدهي جرات انجام هر کاري را از ما مي گيرد،مي افزايد: يک نيروي اداري داريم که بايد دستمزد به او بدهيم، هزينه هاي گاز ،برق وآب سالن هم هست که در حال حاضر به علت بدهي،گاز سالن قطع است و ورزشکاران که در واقع فرزندان ما هستند بايد در سخت ترين شرايط به تمرين بپردازند، الان مبلغ 12 ميليون ريال بدهي گاز داريم ،18 ميليون ريال بدهي برق را سال قبل از هزينه شخصي پرداخت کردم ،چون تمرينات 5 روز تعطيل شد.به گفته وي شهريه دريافتي از کلاس هاي تابستاني نيز براي پرداخت بخشي از دستمزد سال91 مربيان هزينه شد.

 

شايد شرايط بدتر هم بشود!

در حالي که مسئول اداره کل ورزش و جوانان استان در ماموريت اداري تهران به سر مي برد،مسئول روابط عمومي اين اداره کل در مورد آينده هيئت هاي ورزشي مي گويد:با توجه به قرائن موجود اين شرايط سخت هنوز ادامه خواهد داشت و حتي شايد بدتر هم بشود!

«عزيزي» با اشاره به ماده 12 الحاقي بحث جذب يک درصد بودجه سازمان ها در ورزش ،عنوان مي‌کند: قرار بر اين بود که دستگاه ها مکلف شوند يک درصد از بودجه خود را چه در بحث تملک و چه هزينه در اختيار دستگاه ورزش قرار دهند که در آن صورت 70 درصد از مجموع اين درآمد از اين بابت در اختيار استان قرار مي گرفت ولي مجلس اين قانون را از حالت الزام آور که ما خواهان آن بوديم خارج کرده و عنوان «سازمان ها مجاز هستند» را به کار برده است که 30 درصد از آن در ورزش دانش آموزي ،30 درصد براي توسعه زير ساخت ها در اختيار وزارت ورزش و حداقل 30 درصد هم صرف توسعه ورزش روستايي مي شود.

 

لزوم حمايت مسئولان و نمايندگان استان در مجلس

وي اين قانون را با شرايط حاضر مشکل گشا ندانسته و مي گويد: با توجه به اين که بنيه مالي دولت ضعيف است بودجه اي که براي سال آينده سازمان ها تعيين شده کفاف خود آن ها را نمي‌دهد و با توجه به الزام آور نبودن آن ،نمي‌توان به جذب اعتبار از اين بخش چندان اميدوار بود چون احساس مي شود دست وزارت ورزش هم با اين شرايط بسته مي شود.

وي نقش مسئولان استان به ويژه نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي را در اين بخش تاثيرگذار دانسته و ادامه مي دهد: علاوه بر اعتبارات ماده 180 که توسط مجلس شوراي اسلامي با توجه به 10 تا 11شاخص براي توسعه ورزش روستايي در اختيار استان ها قرار مي گيرد و در صورت پي گيري نمايندگان استان 5 تا 6 ميليارد تومان سهم استان مي شود(هنوز جذب نشده است) ،يک سري وجوه هم هست که از فروش فضاهاي ورزشي زير 50 درصد پيشرفت فيزيکي به خزانه مي رود و از طريق وزارت دارايي به وزارت ورزش ابلاغ و بر اساس عملکرد استان ها بين آن ها تقسيم مي شود که در اين جا هم ارتباط اداره کل و نمايندگان مجلس مي تواند باعث جذب بهتر و سريع تر اين اعتبار ها بشود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی
  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی