هيئت هاي ورزشي استان دربوته نقد شهرستان ها
تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 1:28 | نویسنده : sport-kj
هيئت هاي ورزشي استان دربوته نقد شهرستان ها
خراسان جنوبي - مورخ شنبه 1393/08/24 شماره انتشار 18833

سيد حسين حسيني-نحوه عملکرد هيئت هاي استاني در شهرستان ها از جمله دغدغه هايي است که فعاليت هاي ورزشي در اين نقاط را تحت تاثير قرار مي دهد. هر چند مشکلات مالي هيئت هاي ورزشي طي سال هاي گذشته خيلي زياد شده است، ولي گاه گلايه هايي در اين باره مطرح مي شود که نمي توان دليل آن را فقط مشکلات مالي عنوان کرد،مانند اين که عمده هيئت هاي ورزشي هنوز تقويمي براي فعاليت هاي امسال خود به شهرستان ها ارائه نکرده اند و يا اين که چرا مسابقات استاني بسياري از رشته ها بيشتر در مرکز استان برگزار مي شود.

 

تقويم مدوني وجود ندارد

سرپرست اداره ورزش وجوانان طبس با ابراز گلايه از عملکرد هيئت هاي استاني در اين شهرستان مي گويد:تا اين لحظه هيچ کدام از هيئت هاي ورزشي استان تقويم مدوني براي فعاليت هاي امسال خود ارائه نکرده اند.

«توتونچي» درباره نوع ارتباط هيئت هاي استاني با اين شهرستان هم عنوان مي کند که طي سال جاري فقط مسئول هيئت ورزش هاي پهلواني و زور خانه اي به طبس سر زده است و علاوه بر آن، با توجه به برنامه ريزي براي برگزاري مسابقات قوي ترين مردان کشور در دهه فجر، رئيس هيئت بدنسازي و پرورش اندام هم به اين شهرستان سفر داشته است.

وي با اشاره به 2 سال قهرماني طبس در رقابت هاي استاني مي افزايد:با وجود ميزباني خوب طبس در مسابقات قوي ترين مردان استان در سال گذشته،مسابقات امسال در حالي در بيرجند برگزار شد که مرکز استان خود تيمي نداشت و ورزشکاران شهرستان هاي بشرويه وطبس براي شرکت در مسابقه بايد به بيرجند مي آمدند و با در خواست ما براي ميزباني مسابقات موافقت نشد.

به گفته وي کشتي گيران اين شهرستان پس از کسب عنوان قهرماني استان، قرار است در رقابت هاي قهرماني کشور حضور يابند و در حالي بايد با هزينه خودشان در رقابت ها شرکت کنند که هزينه هاي اعزام سال گذشته کشتي گيران نونهال ما به استان سمنان هنوز پرداخت نشده است. وي با اشاره به افت کيفي بسياري از رشته ها از جمله فوتبال در استان مي گويد:در حالي که فوتبال يک رشته فراگير است و خيلي از افراد مستقيم و غير مستقيم در گير آن هستند،مسابقات قهرماني استان در بخش جوانان و اميد با حضور 2 تيم از بيرجند و 3 تيم از شهرستان ها برگزار شد،در صورتي که ما 11 شهرستان داريم که هر کدام حداقل يک تيم مي توانند راهي رقابت ها کنند.

 

هيئت ها در حد توان جوابگو هستند

سرپرست اداره ورزش و جوانان فردوس هم، با بيان اين که شرايط هيئت هاي ورزشي استان را درک مي کنيم،مي گويد: به جز هيئت فوتبال،باستاني و جودو ،حضور بقيه را در فردوس نداشته ايم، البته نه اين که هيچ ارتباطي با ما ندارند،بلکه به صورت تلفني مسائل را منتقل مي کنيم و آن ها هم در حد توان جوابگو هستند .

«مهران پور» در عين حال يکي از مهم ترين دغدغه ها درباره هيئت هاي استاني را مربوط به تقويم ساليانه مي داند و مي افزايد:به علت نبود تقويم منظم، گاه دچار مشکلاتي مي شويم؛ براي مثال تيم فوتسال بانوان فردوس در مسابقات استاني عنوان قهرماني را کسب کرده است و به يک باره اعلام کرده اند که27 آبان بايد در مسابقات شرق کشور که در سمنان برگزار مي شود حضور داشته باشيم، در صورتي که اين مدت براي آماده کردن تيم به هيچ وجه کافي نيست يا اين که اعزام اين تيم حداقل 6 تا 7 ميليون تومان هزينه دارد که در صورت داشتن وقت کافي مي‌شود از طريق حاميان مالي اين مبلغ را تهيه کرد.

 

مسابقات در مرکز استان

سرپرست اداره ورزش و جوانان نهبندان هم با ابراز گلايه از توجه کم هيئت هاي استاني به اين شهرستان، مي گويد: نه تنها خودشان به شهرستان سر نمي زنند،بلکه وقتي براي مسابقات و برنامه هاي رشته از آن ها دعوت مي کنيم، به اينجا نمي آيند.

مگر اين که در مسير رفتن به زاهدان و ديگر مناطق سيستان و بلوچستان براي استراحت سري به اينجا هم بزنند. به گفته «جهاني» در اين ميان فقط «برات زاده »رئيس هيئت فوتبال استان در دو مرحله به نهبندان سفر کرده است.

وي با اشاره به جمعيت بالاي روستايي در شهرستان مي افزايد:در سال هاي گذشته و در زمان مسئوليت آقاي «چاجي» در هيئت روستايي عشايري، حمايت هاي اين هيئت از نهبندان و ديگر شهرستان ها به معناي واقعي پر رنگ بود و ما شاهد يک پويايي در ورزش روستايي بوديم، ولي پس از رفتن وي اين هيئت هم حمايت چنداني از شهرستان ما نمي کند. وي با ابراز گلايه از اين که بيشتر هيئت ها مسابقات استاني را در مرکز استان برگزار مي کنند،عنوان مي کند:با اين که در زمان برگزاري مسابقات در شهرستان ها ما شاهد کمترين اعتراض ها از نحوه ميزباني و داوري ها هستيم، باز هم بيشتر هيئت ها اصرار بر برگزاري مسابقات در مر کز استان دارند.

وي با بيان اين که ورزشکاران ما در رشته هاي مختلف از جمله تکواندو،پرورش اندام وکشتي بارها به عضويت تيم استان در آمده اند،مي گويد:در بسياري موارد اطلاع رساني ها براي شرکت در مسابقات استاني به نحوي است که ورزشکاران ما با وجود شايستگي هايي که دارند،زمان کافي براي به دست آوردن آمادگي کامل دراختيار ندارند.

«جهاني»مشکلات مربوط به هيئت هاي استاني را که مسئوليت آن را مديران استاني برعهده دارند،بيشتر مي داند و مي‌افزايد:مسئولان اين هيئت ها از آن جا که داراي پست هاي مديريتي هستند،چندان اهميتي به اداره هيئت ها نمي‌دهند و گاهي قادر به برقراري تماس با آن ها نيستيم و در نتيجه بيشتر با دبيران اين هيئت ها ارتباط داريم،در صورتي که آن ها هر مقامي که دارند از ديد ما يک رئيس هيئت هستند که بايد جوابگوي حوزه فعاليت خود باشند.

 

لزوم استفاده از ظرفيت بخش خصوصي

سرپرست اداره ورزش و جوانان بشرويه هم اطلاع رساني نامناسب را يکي از مهم ترين مشکلات موجود در ارتباط با هيئت هاي استاني عنوان مي کند و مي گويد:در بيشتر مواقع چند روز قبل از برگزاري مسابقات از آن با خبر مي شويم در حالي که زمان کافي براي آماده کردن تيم وجود ندارد،در صورتي که اگر تقويم مشخص باشد و بدانيم که براي مثال در دي چه رقابت هايي برگزارمي شود،فرصت کافي براي امور مختلف در اختيار خواهيم داشت.

«پناهي» با بيان اين که به جز رئيس هيئت ورزش هاي پهلواني وزورخانه اي که براي افتتاح زورخانه، به بشرويه سفر کرده است، امسال مسئول هيئت ديگري را در شهرستان نديده ايم، عنوان مي کند: مسئولان هيئت هاي ورزشي هم در صورت داشتن اعتبار مي توانند کمک کنند که درحال حاضرعمده آنان در اين زمينه دچارمشکل هستند.

وي مي افزايد: بايد گفت که ظرفيت خراسان جنوبي خيلي بيشتر از اين است و مسئولان بخش هاي مختلف بايد تلاش کنند تا زمينه حضور صنايع بزرگي که در استان وجود دارد مانند زغال سنگ طبس،کوير تاير،سيمان قاين و ... را در ورزش فراهم کنند تا در رشته هاي مختلف حداقل نماينده اي در ليگ هاي دسته يک يا رقابت هاي زيرگروه داشته باشيم.

 

طرحي براي توجه به استعدادهاي استان

مسئول روابط عمومي اداره کل ورزش و جوانان استان هم يکي از مشکلات را مستقل نبودن بيشتر هيئت هاي شهرستاني و وابسته بودن آن ها به هيئت هاي استاني عنوان مي کند و مي گويد: يکي از طرح هايي که در آينده اجرايي مي شود ،طرح آمايش منطقه اي است که بر اساس آن، رشته هاي مستعد هر منطقه شناسايي مي شود تا سرمايه گذاري ها وتوجه ها در بخش قهرماني بيشتر به آن معطوف شود.

«عزيزي» با بيان اين که اداره کل ورزش و جوانان به هيچ وجه به دنبال اين نيست که همه رشته ها در مناطقي که هيچ زمينه و زير ساختي وجود ندارد ايجاد شود ،مي افزايد:در هر رشته ورزشي يک منطقه به عنوان قطب آن معرفي مي شود تا فعاليت هاي قهرماني آن را مديريت کند.

وي شناسايي استعداد هاي برتر هر رشته در نقاط مختلف استان استفاده بهينه از دانش مربيان و داوران و فراهم کردن تجهيزات کافي در نقاط مستعد (قطب ها) را از مهم ترين نتايج اجراي طرح آمايش منطقه اي عنوان مي کند و مي گويد: در همين رابطه وبراي آغاز کار ، امروز جلسه اي با حضور مسئولان اداره هاي ورزش وجوانان شهرستان هاي استان برگزار مي شود.

 

لزوم ارائه تقويم سالانه

وي با اشاره به استدلال برخي هيئت ها که دليل توجه بيشتر خود به شهرستان بيرجند را حضور بيشتر ورزشکاران وقهرمانان خود در مرکز استان مي دانند خاطرنشان مي کند: اين نظر به هيچ عنوان مورد قبول اداره کل نيست چون اين نظر نافي طرح استعداديابي است و هيئت هاي استاني بايد نظارت کافي بر شهرستان داشته باشند.

«عزيزي» درباره مسائل مطرح شده در بحث نداشتن تقويم ساليانه از سوي هيئت هاي استان هم عنوان مي کند:بيشتر فدراسيون ها به خاطر اين که درگير مسابقات آسيايي بودند توجه کمتري به تقويم داخلي خود داشتند ولي با پايان يافتن مسائل مربوط به رقابت هاي آسيايي ،شاهد بهبود اين قضيه هستيم ولي اين هم قابل قبول نيست که چون فدراسيون تقويم نداشته است،هيئت هاي استاني تقويم نداشته باشند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی
  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی