فوتبال استان و،وقتي نمي شود همه تقصير ها را به گردن حامي مالي انداخت
وقتي نمي شود همه تقصير ها را به گردن حامي مالي انداخت
خراسان جنوبي - مورخ شنبه 1393/08/10 شماره انتشار 18823

سيد حسين حسيني- مسئله حضور نمايندگان استان درليگ هاي مطرح کشور  يکي از مهم ترين دغدغه هاي هيئت هاي ورزشي استان است.

در گزارش «روياي ليگ برتر» که هفته گذشته به چاپ رسيد بسياري ازهيئت ها از اين سخن گفتند که با وجود استعداد هاي موجود و به علت شرايط سخت مالي حتي در مسابقات زيرگروه هم نمي توانند حضور پيدا کنند.

اما اين که نتيجه ادامه اين وضعيت چه مي شود،را شايد در گفته «تلواري» سرپرست هيئت واليبال استان بهتر بتوان ديد. «اگر نماينده اي در ليگ نداشته باشيم،هيچ اتفاق مثبتي نخواهد افتاد و هميشه بايد در جا بزنيم...»  آري واقعيتي که خيلي ها شايد به راحتي به زبان نياورند همين است ،در جا زدن و ادامه روز مرگي. دلمان خوش است که خراسان جنوبي داراي 13 عضو تيم ملي است.

اما به راستي آيا  تشکيلات ورزش  و هيئت هاي ورزشي ما مي توانند ادعا کنند که اين ها در نتيجه برنامه ريزي هاي مدون  اقدامات سيستمي آنان است؟ واقعيت اين است که عمده اين  ورزشکاران  با تلاش و کوشش شخصي و از خود گذشتگي برخي مربيان و به ويژه خانواده هايشان پله هاي ترقي را طي کردند. «نجمه خدمتي» را چه کسي کشف کرد و با حمايت چه کساني پله هاي ترقي ر ا پيمود؟سيستم ورزش ما چه قدر خود را مي تواند در مدال او سهيم بداند؟

 

13 ملي پوش ما کجايند؟

اما سوال ديگر اين است که در غياب نمايندگان ما در ليگ اين ملي پوشان در حال حاضر چه مي کنند؟ «نجمه خدمتي» قهرمان آسيا در حال حاضر براي نماينده استاني ديگربه ميدان مي‌رود،«سامان توکلي» ديگر تير انداز ما که اولين مدال در آسيا را براي خراسان جنوبي به دست آورد الان چه مي کند چه مقدار از او حمايت کرديم تا موفقيت هايش استمرار داشته باشد؟

برادران «عليزاده» که در رشته سه گانه مدال آسيايي برايمان کسب کردند براي خراسان رضوي به ميدان رفته و باعث کسب عنوان نايب قهرماني کشور براي نماينده خراسان رضوي شدند.

«مهسا کدخدا»ملي پوش واليباليست ما براي چه تيمي به ميدان مي رود؟ «امير حسين عباسپور» نونهال موفق پينگ پنگ استان که دو سال عنوان قهرماني نونهالان استان را به دست آورد و دو هفته قبل با وجود مدعيان مطرح با کسب عنوان سوم انفرادي کشور به عضويت تيم ملي نوجوانان درآمد براي کدام تيم قرار است به ميدان برود و...در سال هاي دور که خبري از مسابقات ليگ در بيشتر رشته ها نبود،مسابقات استاني و قهرماني کشور که تيم هاي شرکت کننده در آن منتخبان شهرستان ها و استان ها بودند ميداني برابر بود براي استعداد هايي که به دنبال عضويت در تيم هاي منتخب استان و يا تيم هاي ملي بودند.

امروزه مربيان تيم ملي در  رشته هاي مختلف به ويژه رشته هاي تيمي مانند فوتبال؛ واليبال، بسکتبال و ... از درون  رقابت هاي حرفه اي ليگ ها بازيکنان مورد نظر خود را پيدا مي کنند، بنا براين قناعت کردن به تمرينات پراکنده و نبود حتي مسابقات منظم استاني و دل خوش کردن به حضور در مسابقات قهرماني کشور آن هم اگر بودجه اش تامين شود،ما را به جايي نخواهد رساند.

 

فراري دادن حاميان مالي

اما مسئله اي که در پاسخ به اين موارد از جانب خيلي ها ممکن است به ذهن آيد اين است که حضور در ليگ ها به حامي مالي نياز دارد که آن هم در استان نيست. اما اتفاقاتي که طي چند سال گذشته و به ويژه  در سال جاري پيش آمد نارسايي هاي ديگري را هم نمايان کرد که خود از مهم ترين دلايل فراري دادن حاميان مالي است.

در يکي از اين موارد و پس از آن که امتياز رايگان ليگ 2  به استان اعطا شد ، رئيس  هيئت فوتبال که براي يافتن حامي مالي به اين در و آن در مي زد معتقد بود اگر نهاد يا سازماني پيدا شود که لااقل 100ميليون تومان کمک کند اين تيم را راه مي اندازيم، ولي وقتي حامي مالي پيدا شد که حاضر به سرمايه گذاري 400تا500ميليون توماني براي اين تيم شد،برايش ليست هزينه بردند که در آن 600ميليون تومان دستمزد مربيان و بازيکنان لحاظ شده بود. دو سال قبل هم حامي مالي حاضر به حمايت از تيم وحدت خاوران در ليگ دسته 3 شد ولي نحوه برخورد ها با او به گونه اي بود که با وجود هزينه 40تا50ميليوني عطاي تيم را به لقايش بخشيد و رفت.

تيم هندبال «منيزيم» فردوس که مسئولان آن هر چند به صورت رسمي رقم در نظر گرفته شده براي اين تيم را اعلام نکرده اند ولي شنيده ها از هزينه بالاي يک ميليارد توماني اين مجموعه براي حضور اين تيم در ليگ برتر است که اختصاص داده اند، اما در مقابل و با وجود قول هاي مسئولان مختلف استان، ساخت سالن پيام نور فردوس در زمان مقرر به پايان نرسيد و اين تيم را با مشکلات زيادي روبه رو کرد به نحوي که حتي از سوي فدراسيون تهديد  به اخراج از ليگ برتر شدند. همه اين ها و موارد مشابه را که کم هم نيستند اگر به عنوان آيينه اي در مقابل خود بگيريم به ما نشان مي دهد که در ورزش علاو بر تنگناهاي مالي، از کمبودها و مشکلات ديگري مانند نبود سيستم مشخص و در بسياري موارد از توجه نکردن به خرد جمعي، گرفتن تصميمات احساسي، برخورد نامناسب با حاميان مالي و.....هم رنج مي بريم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی
  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی