بررسي ابعاد مختلف فوتبال خراسان جنوبي در گفت وگو با رئيس هيئت
تاريخ : شنبه 13 مهر 1392برچسب:, | 14:41 | نویسنده : sport-kj

بررسي ابعاد مختلف فوتبال خراسان جنوبي در گفت وگو با رئيس هيئت
برات زاده: حرفي براي گفتن در فوتبال حرفه اي نداريم
خراسان جنوبي - مورخ شنبه 1392/07/13 شماره انتشار 18519
نويسنده: حسيني
جذابيت زياد رشته فوتبال نسبت به بسياري از رشته ها باعث مي شود تا حاشيه ها و سوال ها و انتقادها درباره آن هم در مقايسه با ديگر رشته ها بيشتر باشد اما اين روزها حرف هاي زيادي درباره فوتبال استان مطرح مي شود. در حالي که هيئت فوتبال استان عمده تلاش خود را بر اجراي طرح استعداديابي در سراسر استان متمرکز کرده است، منتقدان از رکود در بخش حرفه اي سخن مي گويند. تيم هايي که هر سال شانس خود را در ليگ 3 مي آزمايند و البته در يک چيز مشترکند، اين که تا چند روز مانده به شروع مسابقات تکليفشان مشخص نيست. اين موارد به همراه مسائل ديگري که در مورد شرايط فوتبال استان مطرح است، زمينه اي شد تا با «برات زاده»، رئيس هيئت فوتبال استان گفت وگو کنيم.

جايگاه فوتبال ما در کشور کجاست؟ آيا استاني محروم تر از خراسان جنوبي هم در زمينه فوتبال وجود دارد؟

در بخش فوتبال حرفه اي واقعيت اين است که حرفي براي گفتن در کشور نداريم و جزو استان هاي درجه 3 هستيم ولي استان آخر هم نيستيم. براي مثال سيستان و بلوچستان يک تيم ليگ 3 دارد که آن هم شرايط مطلوبي ندارد. خراسان شمالي نيز سال قبل يک تيم ليگ 3 داشت که آن را هم فروختند تا هزينه هايشان جبران شود ولي در بحث فوتبال پايه، ما جزو 5 استان برتر کشور هستيم و به دليل انجام کارهاي زيرساختي در فوتبال مورد تشويق مسئولان فدراسيون و آکادمي فوتبال ايران قرار گرفتيم.

آيا موفق نبودن ما در فوتبال حرفه اي فقط به مسائل مالي مربوط مي شود؟

به نظر من 80 درصد مشکلات به مسائل مالي بر‌مي گردد و 20 درصد هم به اينکه ما در استان هنوز کار جمعي را بلد نيستيم و هماهنگي ها ضعيف است. در صورتي که امروز ما براي رشد فوتبال استان بيش از هر چيز به همدلي نياز داريم.

چرا باز کردن گره مشکلات و پيدا کردن حامي مالي در استان اين قدر سخت است؟

استانداري مي تواند نقش اصلي را در اين زمينه ايفا کند. استاندار اگر نگاه ورزشي داشته باشد مي تواند نگاه مديران، موسسات و نهادها را به ورزش هم معطوف کند. به عنوان مثال گاهي به مهمانسرا نياز داريم که بسياري از اداره ها و موسسات مهمانسرا دارند اما با وجود پيگيري نمي توانيم آن را براي چند روز در اختيار بگيريم در صورتي که با وجود بخش هايي مانند زغال سنگ طبس، معدن قلعه زري، کوير تاير، فولاد و سيمان قاين، استانداري مي تواند در جذب کمک از آن ها کمک کند.

از مسائل مالي که بگذريم چرا با وجود تجربه چند ساله در ليگ هر سال تا چند روز مانده به مسابقات نمايندگان ما بلاتکليف هستند؟

براساس برنامه ريزي هاي هيئت، امسال نماينده استان در ليگ، دي ماه مشخص خواهد شد.

آيا فکر نمي کنيد مسئولان يک تيم وقتي 5 روز مانده به مسابقات با خبر مي شوند که اجازه حضور در ليگ را دارند، فرصت بسياري از هماهنگي ها و اقدام ها را ندارند؟

اين تيم قرار بود اول به فروش برسد اما در ادامه آقايان قيطاسي و سميعيان اعلام کردند که مي خواهند به عنوان نماينده استان در ليگ 3 حضور يابند که ما با وجود مشتري 40 ميليون توماني براي کمک به ورزش آن را در اختيار باشگاه «نوين نوفرست» قرار داديم.

با توجه به اينکه در حال حاضر اين تيم تنها نماينده ما در ليگ 3 است، چه کمک هايي به آن شده است؟

امتياز اين تيم را به طور رايگان در اختيار آن ها گذاشتيم. از زمين چمن هم به صورت رايگان استفاده مي کنند و هزينه ورودي نيز با صحبتي که با فدراسيون انجام شد از 10 ميليون تومان به 5 ميليون تومان کاهش يافت ولي به آنها گفته ايم که براي ورود به مسابقات باشگاه بايد حداقل 150 ميليون تومان آورده داشته باشد نه اينکه در اولين بازي خارج از خانه مشکل مالي داشته باشد و بازيکنان 2 ساعت قبل از مسابقه به اصفهان برسند و بدون استراحت بازي کنند و بعد هم بلافاصله برگردند. هيئت روي اين مسائل حساس است چون به هر حال اين تيم به عنوان نماينده خراسان جنوبي در مسابقات شرکت مي کند.

به هر حال اين تيم 100 درصد از بازيکنان بومي و جوان تشکيل شده است و هيچ کدام از مربيان و بازيکنان حقوق دريافت نمي کنند و به حداقل ها راضي هستند، آيا اين نمي تواند شروع خوبي براي فوتبال حرفه اي و بومي ما باشد؟

نبايد براساس احساسات عمل کنيم. شروع از نظر ما 18 ماه قبل و آغاز طرح استعداديابي فوتبال بود که به همه شهرها و حتي بخش ها و برخي روستاها هم سر زديم، طرحي که در آينده نتايج آن مشخص مي شود.

برخي معتقدند در اين طرح از خانواده بازيکنان پول دريافت مي شود، اين مسئله تا چه اندازه صحت دارد؟

به شدت اين مسئله را تکذيب مي کنم، ما بعد از رواج اين شايعه در اوايل شهريور از اداره کل ورزش و جوانان خواستيم تحقيق کند و اگر واقعا چنين اتفاقي روي داده است به هيئت فوتبال اعلام کند تا ما هم پس از تسويه حساب به فدراسيون شکايت کنيم اما تا اين لحظه هيچ دليل و مدرکي در اين مورد دريافت نکرده ايم. من از همين جا اعلام مي کنم هر کس مدعي است که در زمينه طرح استعداديابي و معرفي فرزندش به تيم ملي وجهي از او دريافت شده است به هيئت فوتبال مراجعه کند و ما هم آمادگي پاسخگويي داريم.

يکي از معضلات موجود در فوتبال حرفه اي استان بدهي هايي است که هر سال به بازيکنان داريم. آيا بدهي بازيکنان سال قبل «وحدت خاوران» پرداخت شده است؟

هنوز نه، ولي حامي مالي متعهد است که همه بدهي تيم را که بيش از 150 ميليون تومان است، پرداخت کند.

سال قبل خيلي ها از آمدن حامي مالي براي «وحدت خاوران» شادمان شدند ولي چرا اين حمايت ها تا آخر پايدار نماند؟

بخش مهمي از اين مسائل بر مي گردد به خود ما که هنوز ياد نگرفته ايم چگونه بايد با حامي مالي برخورد کنيم. در ابتدا وي 60 ميليون تومان به تيم اختصاص داد. اما در ادامه بازيکنان با تماس ها و پيامک هاي بي مورد درباره پرداخت حقوق و... زمينه دلسردي اين حامي را فراهم کردند به نحوي که هر چند دقيقه يک تماس يا پيامک از سوي بازيکنان دريافت مي کرد، در حالي که فقط سرپرست تيم بايد با مدير عامل در تماس باشد.

هزينه هاي سال قبل چگونه تامين شد؟

سال قبل هيئت کمکي به تيم نکرد و بيشتر هزينه ها به صورت شخصي تامين شد. 65 ميليون تومان از حساب شخصي ام هزينه کردم، 20 ميليون تومان سرپرست، 15 ميليون تومان کاپيتان تيم و 20 ميليون تومان هم يک نفر براي لباس پرداخت کرد که البته براساس قانون بايد توسط «نظري»، مالک و حامي مالي تيم پرداخت شود.

برگرديم به طر ح استعداديابي، اين طرح به کجا مي رسد؟

اين طرح براي نخبگان فوتبال استان است. در روزهاي آينده 100 نفر از برگزيدگان زير 12 سال استان را در طبس جمع مي کنيم تا با غربال کردن آن ها، افراد منتخب استان شناخته شوند و پس از آن در جشنواره اي که با حضور «سپ بلاتر» و مربيان تيم ملي در آبان امسال برگزار مي شود، شرکت مي کنيم و آن وقت نتايج طرح استعداديابي و زحمت هاي «مهدجو» مشخص خواهد شد و زمينه حضور در تيم هاي ملي براي نوجوانان ما فراهم مي شود.

با توجه به اينکه براي سنين زير 14 سال مسابقات به صورت رسمي برگزار نمي شود، چه برنامه اي براي اين استعدادها که به 15 و 16 سالگي مي رسند، داريد؟ آينده آنان چگونه است؟

يکي از نواقص کار اين است که ليگ منسجم نداريم که آن هم مربوط به شرايط حامي مالي است و به دليل اين مسائل سن پيشکسوتي به 23 و 24 سال رسيد. الان باشگاه سرخ پوشان که در همه رده هاي پايه قهرمان شده و قرار است به عنوان نماينده استان در مسابقات شرکت کند از حالا استرس تامين زمين و مشکلات رفت و آمد را دارد.

اين مشکلات مالي به هر حال در 30 سال قبل خيلي بيشتر بود چون ما يک شهرستان با کمترين امکانات و منابع مالي بوديم ولي چرا مسابقات فوتبال باشگاهي به صورت منظم برگزار مي شود؟

شرايط خيلي متفاوت است. ما الان فقط هر سال 12 ميليون تومان براي آبياري چمن پرداخت مي کنيم که از تيم ها همين مبلغ را هم نمي توانيم بگيريم.

سال قبل که سالن 2 هزار و 500 نفري در اختيار هيئت بود، 120 فوتباليست زن در حال تمرين بودند ولي امسال سالن نداريم. به کدام خانواده بگوييم براي هر جلسه تمرين 30 هزار تومان پرداخت کنيد ضمن اين که آن موقع بيشتر فعاليت ها به صورت تيمي بود، در صورتي که حالا بايد در قالب باشگاه ها فعاليت کنند.

از زمان ورود شما به فوتبال استان چه تغييري در تعداد تيم ها به وجود آمده است؟

سال 1360 که علاوه بر بازي در يک تيم، مربيگري تيم هاي نوجوانان و جوانان را بر عهده داشتم تعداد تيم ها مانند حالا بود ولي نکته اي که بايد بر آن تاکيد کنم اين است که با توجه به شرايط موجود، هر کسي که فکر مي کند مي تواند فوتبال استان را بهتر اداره کند و بعد از چند ماه کار را رها نمي کند، مي تواند اعلام آمادگي کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی
  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی