حفره نبود اعتبار در زمین گلف استان
تاريخ : دو شنبه 4 بهمن 1395برچسب:گلف, | 13:55 | نویسنده : sport-kj
 
رنجبر_ یک توپ، یک چوب و یک حفره نبود اعتبار که هر روز عمیق تر می شود، این است حکایت این روزهای گلف استان. ورزشی که از نبود اعتبار که این روزها دامنگیر بسیاری از رشته های ورزشی شده، بی نصیب نمانده است.
طوری که یکی از ورزشکاران رشته گلف که 7 سال از  فعالیتش در این رشته می گذرد، می گوید: بیشتر زمین های گلف کشور به جز مجموعه انقلاب تهران و ورزشگاه آزادی خاکی است و این مشکل مختص زمین های گلف استان نیست.
«مشمولی» از زمینی که سال ها پیش به هیئت گلف استان اختصاص یافته صحبت می کند که به 8 تا 9 قسمت بین نقطه شروع و پایان تقسیم شده در حالی که این تقسیم بندی درست نیست و باید 9 زمین مجزا در نظر گرفته شود نه آنکه یک زمین را تقسیم کنند.
او که مسئول آموزش و دبیر هیئت گلف استان هم است به پیگیری ها در سال گذشته برای اختصاص زمین چمن در ورزشگاه آزادی اشاره می کند که به دلیل اجاره دادن به بخش خصوصی باز هم نتوانست پاسخگوی نیاز ورزشکاران این رشته باشد.
او در عین حال تاکید می کند: با این وجود پی گیری می شود تا در سال جاری این زمین برای تمرین و برگزاری مسابقات به هیئت اختصاص یابد تا یک روز تمرین به دو روز افزایش یابد.
کمبود بودجه 
دبیر هیئت گلف استان با اشاره به محدودیت امکانات برای تمرین ورزشکاران این رشته ادامه می دهد: علاوه بر کمبود امکانات  به مرور زمان تجهیزات گلف فرسوده می شود و باید تعویض شود در حالی که در سال جاری هنوز از طرف فدراسیون گلف بودجه ای برای تامین تجهیزات این رشته ورزشی اختصاص نیافته است.
«مشمولی» به برخی تصورات مبنی بر این که گلف جزو رشته های لوکس و مختص قشر خاصی است، پاسخ می دهد: این رشته ورزشی به ایجاد تمرکز و استراحت فکری کمک می کند و از نظر تجهیزات در مقایسه بادیگر رشته های ورزشی کم هزینه تر است طوری که خرید همه تجهیزات برای رشته گلف برای هر نفر 3تا 5میلیون تومان هزینه دارد.
به گفته وی ورزشکاران این رشته در مرکز استان در حالی که شهریه کمی می پردازند با استفاده از تجهیزات فدراسیون گلف  در زمینی به صورت رایگان فعالیت می کنند.
وی در عین حال از استقبال کم نسبت به رشته گلف صحبت و تاکید می کند: باید در این زمینه تبلیغات بیشتری از طرف رسانه ها انجام شود.
اعزام های اندک  
این ورزشکار باسابقه گلف استان از بودجه کم برای اعزام ورزشکاران این رشته  به مسابقات کشوری صحبت و عنوان می کند: از آنجا که افراد کمی جذب این رشته ورزشی می شوند در آمد زایی کمی هم داریم، با این حال ورزشکاران گلف حاضر هستند با هزینه شخصی به مسابقات اعزام شوند.
«مشمولی» در ادامه از رضایت فدراسیون گلف در سال گذشته و در جریان اعزام یک نفر به مسابقات کشوری از وضعیت این رشته ورزشی در استان یاد و سطح این ورزش را رضایت بخش ارزیابی می کند.
او در حالی که این رشته را برای همه سنین مناسب می داند، می گوید: از کودکان تا کهنسالان می توانند در این رشته ورزشی فعالیت کنند و سن شرکت درمسابقات ایران پایین تر از30سال است وبه علاوه عضویت در لیگ محدودیت سنی ندارد.
وی از آموزش دو نفر در دوره های مربیگری تئوری در این رشته خبر می دهد اما می گوید: هنوز دوره تخصصی برای آموزش رشته گلف در استان برگزار نشده است.
ضعف زیر ساخت ها 
در همین باره یکی دیگر از فعالان این رشته ورزشی که 3 سال در زمین گلف تمرین کرده و همسر و فرزندش هم در این عرصه با کسب مقام های اول و دوم در مسابقات استانی حرفی برای گفتن دارند می گوید: زیرساخت های بسیار کمی برای این رشته ورزشی تدارک دیده شده است، اگر چه موضوع تمرین درزمین های خاکی در سراسر کشوربه چشم می خورد اما به جز پایتخت در هیچ نقطه ای از  ایران زیر ساخت های کاملی از این رشته ورزشی وجود ندارد.  «ابوالحسنی» می افزاید: رئیس هیئت گلف درحد توان برای تامین امکانات تلاش کرده و از این بابت گلایه ای نیست اما بیشتر افرادی که در این رشته ورزشی فعالیت می کنند با هزینه شخصی امکانات مورد نظر را تامین می کنند و در تمرینات حاضر می شوند.
رشته ناشناخته 
مسئول کمیته مسابقات گلف  یکی از دلایل ناشناخته ماندن گلف را اطلاع رسانی ضعیف عنوان می کند که آن هم به دلیل کمبود بودجه اتفاق افتاده است.
«ابوالحسنی» یکی دیگر از دلایل را هم کم رنگ بودن حضور ورزشکاران در این رشته می داند و به این دیدگاه که  باید زمین گلف چمن باشد، پاسخ می دهد:  وقتی ورزشکاران با زمین خاکی مواجه می شوند منصرف شده و از ادامه کار باز می مانند.
وی که حدود10میلیون تومان برای خرید تجهیزات گلف هزینه کرده معتقد است تجهیزات گلف در مرکز کشور با آنچه در مرکز استان مشاهده می شود متفاوت و با کیفیت بالاتری است.
وی در ادامه از اجرای طرح استعداد یابی مینی گلف در مدارس استان صحبت می کند که با استقبال کم رنگی مواجه شده است.
به گفته وی در حال حاضر ورزشکاران هفته ای یک روز در زمین خاکی کنار استادیوم 15هزار نفری تمرین می کننددر حالی که در گذشته زمین چمن استادیوم آزادی در اختیار بود ودر هفته دو روز به تمرینات گلف اختصاص داشت اما بعد از گرفتن زمین از هیئت گلف  تعداد ورزشکاران ریزش کرد.
کلاب های هم سطح 
«ابوالحسنی» نبود کلاب در همه سطوح را هم یکی دیگر از کمبود ها در رشته گلف می داند و توضیح می دهد: هر کلاب برد خاص خودش را دارد و با توجه به ضربه مد نظر شیب کلاب ها و سطح آن تعیین می شود که  در این زمینه هم کمبود وجود دارد و ورزشکاران به جای کلاب 3 با شات کار می کنند و 5کلاب با یک سطح در اختیار دارند.
وی هزینه بالای خرید هر شات را هم 2میلیون تومان که برای هیئت هزینه براست بیان می کند ودرعین حال این رشته ورزشی را بسیار مفرح می داند.
کمک های اندک 
رئیس هیئت گلف استان که در بیرجند حضور دارد هم از نبود حمایت های مالی اداره کل ورزش و جوانان گلایه مند است و می گوید: از آنجا که مسئولان اداره کل ورزش و جوانان معتقدند  این رشته ورزشی زیاد فعال نیست کمک مالی چندانی به هیئت نمی کنند.
 «بهدانی» تاکید می کند: بیش از 6 سال است این رشته با تشکیل هیئتی در مرکز استان به دلیل نیاز به شرایط ویژه از جمله زمین مخصوص شکل گرفته و فعال است اما اداره ورزش و جوانان شاید درطول یک سال فقط یک میلیون تومان به این هیئت کمک کند.
استقبال کم 
به گفته رئیس هیئت گلف استان تاکنون برای عضو شدن در این هیئت ورزشکارانی از شهرستان های دیگر به جز بیرجند استقبال نکرده اند با این حال این رشته در سطح مدارس استعداد یابی شده است و مسابقات مینی گلف هم از ابتدای مهر ماه سال جاری تا کنون در10 مدرسه برگزار شده است و ادامه دارد.
وی از آماده کردن زمین گلف در 4 پارک بیرجند خبر می دهد و می گوید: سال ها پیش در پارک توحید مسابقات مینی گلف برگزار می شدکه متوقف شد.
وی از اختصاص زمین گلف در دهکده ورزشی بیرجند هم صحبت می کند که افرادی در سطح پیشرفته فعالیت می کنند به علاوه در سطح مقدماتی هم افرادی در زمین چمن استادیوم آزادی مشغول تمرین هستند.
به گفته وی 25ورزشکار در سطح مقدماتی و 12ورزشکار در سطح تخصصی در این رشته فعالیت می کنندکه تمرین خانم ها و آقایان مشترک است.
وی با اشاره به کلاس های مقدماتی مربیگری که حدود 4سال پیش برگزار شد می گوید: حدود 80نفر در این دوره ها شرکت کردند.
فاصله طولانی 
«بهدانی» طولانی بودن مسافت زمین گلف را از مرکز شهر بیرجند یکی از مشکلاتی می داند که باعث استقبال کم از این رشته ورزشی شده است.
وی از نبود مربیان کارت دار در بیرجند هم گلایه دارد و می افزاید: فقط 3نفر در بیرجند دوره مربیگری توجیهی را گذرانده اند چون زمان برگزاری این دوره ها مناسب نبود و افراد زیادی نتوانستند شرکت کنند. او از رتبه 14تیم گلف استان که سال گذشته در بین30 استان به دست آورد هم یاد می کند و این موضوع را تجربه مهمی برای پیشرفت رشته ورزشی گلف می داند و می گوید: دیگر استان های شرکت کننده در این مسابقات تجربه کاری و امکانات بیشتری در اختیارداشتند در حالی که استان ما در این زمینه در رتبه پایین تری قرار داشت و بدون حمایت مالی نمی توان تیمی برای شرکت در مسابقات اعزام کرد. به گفته وی حضور در این مسابقات امسال به صورت تیمی پیش بینی شده است و تیم هایی 4تا 6نفره گاهی اوقات با مشارکت افرادی از دیگر استان ها اعزام می شوند.

نظرات شما عزیزان:

دهقان
ساعت17:58---24 مهر 1396
ما هم از این وضعیت رنج میبریم چمن را به بخش خصوصی واگزار و هیئت دو و میدانی شهرستان را هم عملا تعطیل کرده اند

پاسخ:ok


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی
  • بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی ورزش خراسان جنوبی